S Croozerem za větrnými mlýny

S Croozerem za větrnými mlýny.

aneb Mokré prázdniny.

Bylo to sotva pár dní, co jsme dorazili z dovolené a už jsme začali řešit, kam vyrazit příště. Nechceme žádnou tuctovou dovolenou, nechceme tam, kam míří v létě všichni. Po zvažování různých variant, od pohodlnějších k méně pohodlným, jsme se rozhodli vyrazit s našimi dvěma dětmi (tehdy 3 roky a 7 let) do vstupní brány Skandinávie, do Dánska.

Mnohokrát jsme s dětmi jeli podél řek v Rakousku, kde jsou stezky pro děti naprosto ideální – stezky vedou hodně po rovině a většinou mimo silnice. Musím se ale přiznat, že Dánsko naprosto předčilo naše očekávání.

Celá země je protkána dokonalou sítí cyklostezek. I přesto, že jsme projeli hlavně severozápad a přilehlý ostrov Fyn, dokáži si představit, že v jiných částech Dánska to bude stejně pěkné. Nejsou tu žádné velké kopce, na druhou stranu to není jen nudná placka. Země větrných mlýnů a ostrovů nabízí divoké mořské útesy, fjordy, písečné duny i nekonečné pláže.

Po třinácti hodinách jízdy autem jsme naše čtrnáctidenní putování zahájili na nejsevernějším bodě Dánska v Mys Grenenu. Na tomto místě se slévají vody Baltského a Severního moře. Jedná se o nejzazší výběžek pevniny s fascinujícím výhledem.

Přesouváme se přes písečné duny Rabjerg Mile do Lokkenu, místa našeho prvního nocování. V jednom z dalších dnů se sem ještě vrátíme. Lokken je úžasné místo s útesy vysoko nad mořem s nádhernými výhledy. Druhý den míříme do východiska našich cyklistických výletů, do městečka Stenbjerg, na severozápad ostrova

Během prvního týdne se vydáváme severně od městečka Stenbjerg do ráje surfařů, Klitmolleru. Míjíme písečné duny Bulbjerg, větrné mlýny a míříme jižně do lodního přístavu Thyboronu. Nakonec zajíždíme do vnitrozemí k nespočetnému množství fjordů. Pláže jsou příjemně divoké, opuštěné, nikde ani živáčka. Při nepřízni počasí však umí být Severní moře díky zákeřným pobřežním proudům i dosti nebezpečné.

Úžasným zážitkem byla jízda po krásné široké písečné pláži v okolí Lokkenu. Toto městečko s nesčetným množstvím prázdninových domků, obchůdků, hospůdek láká nejen surfaře, ale při dobrém počasí natrefíte prý i na mraky cyklistů. To štěstí jsme tedy neměli. Cestou jsme nepotkali více než několik aut, kterým je vjezd na pláž také dovolen. V okamžiku, kdy vyndaváme kola, začíná krápat. Cestou zpět už jenom leje, tak od pláže míříme raději na silničku a po větru jsme u auta coby dup.

Náš pobyt na západním pobřeží zakončujeme pěším výletem k majáku Lodbjerg Fyr, z jehož vyhlídky máme daleké okolí jako na dlani. K moři je to od majáku už jenom kousek. Konečně se mraky roztrhaly, je nezvykle teplo. Opravdu se poprvé koupeme!!! Je více než 15 stupňů . Cestou zpět se zastavujeme v rušném městečku Norre Vorupor koupit pár dárečků. Večer balíme, ráno se přesouváme na ostrov Fyn a myslíme na to, jaký bude příští týden pod stanem… jestli bude pršet se stejnou intenzitou jako týden první .

1. den: Skagen – Mys Grenen – Rabjerg Mile (pěšo)
2. den: Stenbjerg – Norre Vorupor – Faddersbol – Vang – Klitmoller – Stenbjerg (60 km)
3. den: Stenbjerg – Svanker – Lodbjerg – Agger – Thyboron – Stenbjerg (76 km)
4. den: Hjardemal – Hjardemal Klit – Bulbjerg – Hjardemal (46 km)
5. den: Stenbjerg – Norre Vuropor – Torup Klitplantage – Stenbjerg (26 km)
6. den: Saltum Strand – Lokken – Rubjerg Knude – Saltum Strand (50 km)
7. den: Lodbjerg – Lodbjerg Fyr (pěšo)

Osmý den se přesouváme ze západního pobřeží Dánska na prý nejhezčí dánský ostrov , ostrov Fyn. Je oddělen od jižního Jutska úžinou Velký Belt, širokou 11 km a hlubokou 12 m. Od východního pobřeží jej odděluje Malý Belt, široký 600 m a hluboký 7m. S pevninou je ostrov Fyn překlenut mostem. Přejezd na ostrov Fyn zpestřujeme dětem návštěvou Legolandu

Na Fynu jsme projeli sever i jih ostrova, poloostrov Hals, poloostrov Hindsholm s s pěším okruhem na Fyn Hoved, zapomenutý kraj Svanninge Baker, nespočet větrných mlýnů, poloostrov Helnes, vnitrozemí s vodním zámkem Egeskov Slot, vystavěný na dubových kůlech uprostřed vodní hladiny. Tento zámek je považován za nejkrásnější vodní hrad Evropy.

Během tří dnů, které jsme strávili na severu ostrova, jsme zapomněli, co je to déšť, zato další tři dny na jihu ostrova, jsme si slejváky dokonale vynahradili. Musím se přiznat, že severní část ostrova mě příliš nenadchla, tak nějak mě ani nepřišlo, že jsme u moře, jih ostrova byl úžasný s divokým pobřežím, nevlídným počasím a zapomenutou krajinou.

8. den: přesun na sever Fynu s návštěvou Legolandu
9. den: Bogense – Skastrup – Bäring – Bogense (46 km)
10. den: Uggerslev – Hasmark Strand – poloostrov Hals – Uggerslev (37 km)
11. den: pěší výlet na poloostrov Hindsholm s výběžkem Fyn Hoved, přesun na jih Fynu
12. den: leje celý den
13. den: Korinth – Hundstrup – Stenstrup – Egeskov Molle – Egeskov Slot – Korinth (57 km)
14. den: Svanninge – Svanninge Bakker – Sollerup – Hastrup – Svanninge (27 km)

Pomalu balíme věci, čeká nás návrat do Prahy. Uteklo to nějak moc rychle. Během našich 14 dnů putování severní Evropou jsme devět dní strávili v sedle kola, ujeli 425 km, hodně zmokli, hodně jsme toho viděli, v moři jsme se téměř nevykoupali a přijeli moc spokojený.

Že bude chladno a deštivo, tak s tím jsme počítali, ale přeci jen v hloubi duše věřili, že bude trošičku tepleji a trošičku sušeji. Příště možná zůstaneme někde blíže střední Evropě ….

Monika Fialová  Monika.fialova@centrum.cz

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.