Kola Author 2014
Author 2014 - příjemné překvapení
Jako každým rokem touto dobou bývám účasten představení nové kolekce kol Author a Agang na sezónu následující. S potěšením musím konstatovat, že konstruktéři od Authoru odvedli velký kus práce. Dobré práce.
Charisma
Pro rok 2014 přichází Author s novou platformou silničních karbonových rámů. Osvědčená geometrie zůstala stejná, ale došlo k redukci hmotnosti, vedení bovdenů rámem je samozřejmostí, výrazně zmohutněla partie kolem středového složení, komfort jezdce již nemají na starosti prohnuté zadní vzpěry, ale karbonová sedlovka menšího průměru a design? Kdybych nesedlal skoro nové GT Carbon PRO, tak do Charismy určitě jdu :-) TF. Charisma se vyrábí v provedení jak pro mechanické, tak pro elektronické řazení ve 4 modelech (Shimano 105 2x10, Shimano Ultegra 2x11, Shimano Ultegra Di2 2x11 a Shimano Dura ace 2x11) ve velikostech 480-580 mm.
- Rám pro Charismu 77 (A úroveň karbonu) váží 0,99 kg , vidlice 0,49 kg,
- rám pro Charismu 66 (B úroveň karbonu) váží 1,07 kg, vidlice 0,58 kg.
Masívní nástup 27,5
Tento zatím poněkud diskutabilní, často nazývaný kompromisní rozměr má podle některých zastánců nesporné výhody a to jak vzhledem k tradičním šestadvacítkám, tak ke kolům devětadvacetipalcovým.
27,5" vs 26"
- vyšší stabilita
- lepší průchodnost terénem
- nižší valivý odpor
- lepší trakční vlastnosti - lepší přenos síly a lepší rozložení hmotnosti.
27,5" vs 29"
- lepší ovladatelnost
- jednodušší design v případě konstrukčního řešení celoodpružených rámů
- přesnější ladění kinematiky FSX rámů
A to jsou důvody, proč se Author pustil do výroby sedmadvacetipalcových kol takřka bezhlavě.
Hardtaily Author 27.5 a nová platforma duralových rámů

Kromě nového rozměru pneumatik přichází Author i s novou platformou pevných duralových rámů vyrobených z osvědčeného materiálu dural 6061. Modely Egoist, Vision, Spirit a Context budou mít pro rok 2014 lukovitě prohnutou horní rámovou trubku, tedy tvar vycházející z karbonových rámů 26" 3. generace, jsou tedy jejich zdařilou duralovou replikou. Horní a spodní rámová trubka je hydroformně tvarována technologií, kterou Author označuje jako Author hydroform technology. Egoist a Vision se pyšní 3x zeslabovanými trubkami, Context 2x a pro modely Spirit a Pegas zbyly už jen trubky nezeslabované.
FSX 27,5"

Další novinkou je celoodpružený trailbike na kolech 27,5". Docela by mě zajímalo, jak probíhalo zákulisní vyjednávání o vzniku zcela nového modelu Epoque, neboť není žádným tajemstvím, že tenhle sedmadvacetipalcový rám vypiplala k dokonalosti skupina lidí kolem Járy Spěšného pro svou značku AGANG.
V originále dostalo kolo název Patriot, navíc na spodní rámové trubce je "vytetována" mapa Evropy s maličkatou českou republikou. Myslím, že budoucí majitelé mohou být na tento stroj právem hrdí, neboť byl kompletně vymyšlen českými hlavami a název Patriot k němu sedne jako p.... na hrnec.
Na fotce vpravo detail mapy na rámu kola AGANG Patriot.
A tady je ON - Author Epoque 27,5
Zatímco AGANG Patriot disponuje zdvihem 140 mm, AUTHOR Epoque se musel smířit se zdvihem jen 120 mm a stal se vlastně ekonomickou variantou celoodpružené sedmadvacítky.
Epoque se bude vyrábět ve dvou variantách Epoque 1.0 za 41.990,- a Epoque 2.0 za 56.990,- kč.
Hardtaily Author 26
Nabídka šestadvacetipalcových kol poněkud zeštíhlela, což koresponduje se světovým trendem, nicméně stejně jako u sedmadvacítek dostala střední třída kol (Traction a Instinct) nové hydroformně tvarované rámy, v nabídce zůstávají špičkové celokarbonové rámy vyvinuté v loňském roce ve spolupráci s desinérem firmy Volkswagen, panem Pavolem Sajtákem, tedy Introvert, Sector, Master, Revolt a Modus.
Na obr. celokarbonový Author Introvert, vidlice FOX Float 100 mm s dálkovým ovládáním, kompletní Shimano XTR 2x10, nová zapletená kola Mavic Crossmax SLR, kevlarové bezdušové pláště GEAX BARRO RACE 26x2.O ... za 115.000,- peněz.
ASL Author sport Lady

V kategorii kol pro sportovně orientované cyklistky je Author tradičně silný a proto je vcelku samozřejmé, že nové duralové hydroformně tvarované rámy se objeví i v kategorii MTB ASL 26". Nový rám dostaly modely Instinct ASL a Traction ASL, tvarově sice stejné s pánskými šestadvacítkami, ale s dámskou geometrií a designem.
Za zmínku stojí, že stejně konvexně prohnutou horní rámovou trubku dostaly i rámy ASL crossové řady.
Co zaujme na první pohled, jsou velmi decentní barevné kombinace bez kytiček a kudrdlinek. V kategorii Cross ASL nehledejme ani duralové hydroformně tvarované rámy, natož rámy karbonové. Na snímku Stratos ASL
Ultralehké čtyřiadvacítky Sonic a Ultarsonic

Třikrát zeslabovaný, hydroformně tvarovaný rám Alu 6061 s kónickou hlavovou trubkou (1,5" tapered head tube) - ano to jsou použité technologie rámů pro dětská kola Author Sonic a Ultrasonic. Hlavním cílem bylo vyrobit dětské kolo co nejlehčí, připravené pro osmileté závodníky. Dokážu si představit, jak nadšení otcové budou tato kola dále vylepšovat, odlehčovat a do nekonečna "tunit". Oba modely jim k tomu poslouží jako výborný základní kámen. Model Sonic disponuje vzduchovou vidlicí RST FIRST Air 60mm , model Ultrasonic má vidlici pevnou, duralovou.
Stálice Mirage

Trochu ve stínu zůstává tradičně nejprodávanější čtyřiadvacítka, a sice Mirage, která má rám nezeslabovaný, ale též lukovitě prohnutý, tvarově shodný s výše uvedenými modely, vidlici RST CapaT24 50mm a cenovku 10.990,- Kč.
Vpravo detail rozšiřované hlavové trubky a navazujících hydroformně tvarovaných trubek rámu Mirage.
Pozdě, ale přece. Elektrokola Author
Pět minut po dvanácté přichází Author s vlastními modely elektrokol Element a Elektra.
Za základ nových elektrokol posloužily prověřené tourinové rámy používané na kolech Triumph a Dynasty.

"Elektrifikace" se neobešla bez dodatečných pevnostních a designových úprav, takže s původními rámy mají Elektra a Element společný pouze vzhled. Author se nevydal cestou nejnižší ceny (neznačkové baterie, jeden PAS senzor na klikách a cena do 25 000,- kč) ale použil dvousenzorový systém japonské značky Suntour, baterii Sanyo 36V , 8AH, motor Suntour 250W, tedy systém, který kromě otáček klik sleduje i kroutící moment na klikách a podle energie vynaložené samotným cyklistou, reguluje výkon motoru, čímž je dosaženo výrazně vyššího dojezdu (až 90 km) , než dosahují elektrokola s jediným pohybovým senzorem. Cena elektrokol Elektra a Element je stanovena na 34.990,- Kč