Diagnostika, garanční a zátěžový test, servis baterie

Pro formování, servis a diagnostiku baterií elektrokol používáme Battery analyser BA 600.

 

Pro formování, servis a diagnostiku baterií elektrokol používáme Battery analyser BA 600.

 

Tento přístroj ve spojení s počítačem umí kromě základních veličin změřit reálnou kapacitu baterie, vnitřní odpor, a pomocí několika testů během nabíjení a vybíjení dokáže zobrazit a zaprotokolovat nabíjecí a vybíjecí křivky baterie, ze kterých lze určit v jaké kondici se baterie nachází, případně diagnostikovat závadu některého z článků baterie. Analyzer je určen pro baterie elektrokol, elektrokoloběžek a podobných zařízení s napětím od 24 do 48 V. 

Jaké baterie umíme diagnostikovat?

1. běžné "neznačkové" baterie elektrokol, elektrokoloběžek 

tedy takové, které nejsou chráněny speciálním čipem, který nejdříve naváže komunikaci baterie s řídící jednotkou, nebo speciální nabíječkou a teprve potom připojí baterii na výstupní svorky a umožní její provoz. Jsou to baterie, které mají na výstupu jen dva kontakty (+) a (-) , případně mají složitější konektor, ale tento umožňuje připojit zátěž.

2.  baterie systémů Bosch a Yamaha

Baterie těchto systémů obsahují čip, který připojí články baterie na výstupní kontakty pouze tehdy, kdy je připojen k originální nabíječce, či řídící jednotce, se kterou průběžně komunikuje*.

K tomu, abychom mohli měřit tyto baterie máme speciání adaptéry, které simulují připojení k řídící jednotce motoru.

Tyto adaptéry máme zejména proto, že prodáváme kola Haibike se systémy Yamaha a Bosch.

U systémů Bosch navíc provádíme diagnostiku celého systému, co se baterie týká, tak čip v baterii zaznamenává po celou dobu života baterie údaje o minimální a maximální teplotě skladování, o délce doby, po kterou baterie nebyla nabíjena, údaj o celkové kapacitě, která "protekla" systémem a další zajímavé údaje. Pokud tedy například baterie během skladování zmrzla, je pravděpodobné, že výrobce neuzná případnou reklamaci. 

Jaké baterie neumíme diagnostikovat?

Jedná se o uzařené systémy, jako například Shimano, Tranz-x, Brose, Panasonic a podobné. 

Speciální adaptéry pro měření těchto baterií jsou velmi drahé a při současné poptávce se nám zatím nevyplatí tyto adaptéry pořizovat. 

 * Pokud se k baterii některého ze systémů  Shimano, Brose, panasonic, ...atd. připojí "umělá zátěž" kterou může být i předmětný analyzátor, čip baterie může toto vyhodnotit jako zkrat na kontaktech, baterii zablokuje a uvede do režimu, kdy ji nelze dále používat. Odblokování u výrobce může být nepříjemně drahá záležitost.  

pokud si nejste jisti, zda u Vaší baterie jsme schopni měřit kapacitu, či nikoli, ofoťte nám štítek na baterii a konektory a napište nám

 Pro diagnostiku baterií elektrokol používáme Battery analyser BA 600

 

Analyzer používáme při prvotním formování baterií ještě před prodejem elektrokola zákazníkovi a dále kdykoli v průběhu životnosti baterie.

 

Garanční test

má za cíl potvrdit, že má baterie deklarované hodnoty. Baterie je nejdříve "pod dohledem" analyzátoru nabíjena metodou CCCV na plné napětí a potom vybíjena konstantním proudem až do okamžiku automatického odpojení. Následně po prodlevě nutné k vyrovnání teploty článků je baterie nabíjena a připravena k používání. Celý proces je zaprotokolován a

zákazník má jistotu, že s kolem od nás kupuje kvalitní baterii.

Tento test trvá přibližně 6 hodin, běžná cena 400,- kč, pro naše zákazníky zdarma.

 

Zátěžový test

simuluje zatížení baterie v běžném provozu, kdy jedoucí cyklista opakovaně brzdí a následně se rozjíždí a při tom využívá maximální asistenci elektropohonu. Analyser nejprve nabije akumulátor na plnou kapacitu a následně tento jízdní režim simuluje tím, že cyklicky mění odběr proudu z baterie ve 3 krocích.

Zátěžový test simuluje zatížení baterie v běžném provozu, kdy jedoucí cyklista opakovaně brzdí a následně se rozjíždí

Prvních 30 sekund odebírá přístroj 100% nastaveného proudu, dalších 30 sekund se odběr sníží na 75%, což simuluje prudký rozjezd a stabilizaci rychlosti jízdy. Následně po dobu dvou minut je akumulátor zatěžován na 50% nastavené hodnoty, což představuje souvislou jízdu. Celý cyklus se opakuje až do okamžiku odpojení baterie obvodem BMS.

Po prodlevě určené k ochlazení článků je baterie opět nabita na maximální kapacitu a připravena k používání. Z měření je zpracován protokol s naměřenými hodnotami, zejména reálnou kapacitou akumulátoru, vnitřním odporem baterie a nabíjecími a vybíjecími křivkami. Tento test trvá cca 6 hodin a je pro naše zákazníky zdarma 2x do dvou let od zakoupení elektrokola.     

 

Kdy má smysl provádět garanční, nebo zátěžový test baterie?

 

1. Při uvedení akumulátoru do provozu (garanční test)

2. 1x za rok (zátěžový test) nejlépe po sezóně před uskladněním akumulátoru na zimu

3. Při podezření, že s Vaší baterií není něco v pořádku. 

 

objednat test baterie

Kam dál? připravil jsem Vám TAHÁK - Jak prodloužit životnost baterie?

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení