Kamenná prodejna: Čistovická 499/54, Praha 6. Otevřeno Po-Pá 11:00 - 18:00, ve čtvrtek do 20:00, tel. 725 729 111  
Veškerý servis kol prosím objednávejte na 603 553 973.

Haibike Sduro Trekking 1.0 pánské 2019 černá / titanová / šedá

Haibike Sduro Trekking 1.0 pánské 2019 černá / titanová / šedá

BOSCH eBike Service

Detailní popis produktu HAIBIKE SDURO Trekking 1.0 400Wh 2019 POHONNÝ SYSTÉM Motor Bosch Active ...

Barva: černá

Import kód: W45403909

Výrobce: Haibike

Varianty produktů

Velikost
Dostupnost
Cena vč. DPH
Přidat do košíku
  • 60cm
    3-5 dní (SKLADEM u dodavatele)

    52199 Kč s DPH

    57999 Kč s DPH Sleva 5800 Kč

  • 64cm
    3-5 dní (SKLADEM u dodavatele)

    52199 Kč s DPH

    57999 Kč s DPH Sleva 5800 Kč

Detailní popis produktu HAIBIKE SDURO Trekking 1.0 400Wh 2019

POHONNÝ SYSTÉM

  • Motor Bosch Active Plus, 250W, 50Nm, 25km/h
  • Displej Bosch Intuvia
  • Baterie Bosch PowerPack, 400 Wh
  • Nabíječka Bosch compact charger 2A

KOMPONENTY ELEKTROKOLA

  • Rám aluminium 6061, HD Interface, rychloupínák 5 x 135mm, kotoučová brzda Post Mount
  • Vidlice SR Suntour NEX E25-LO Lockout, ocelová pružina, zdvih: 63mm, ocelový sloupek 1 1/8", rychloupínák
  • Řazení Shimano Acera M360, 8-rychlost
  • Řadicí páčka Shimano Altus M310, rapidfire
  • Kazetový pastorek SunRace CSM55, 11-34 zubů
  • Řetěz KMC X8
  • Převodník Haibike Components The Chainring, 38, hliník
  • Brzdové páky Tektro T275, hliník
  • Brzda přední Tektro T275, 180mm, hliník, 2-piston disc brake
  • Brzda zadní Tektro T275, 160mm, hliník, 2-piston disc brake
  • Pláště Schwalbe Road Cruiser, 42-622, 28" x 1.6", reflexní pruhy
  • Ráfky Ryde Zac421, ráfek s dutinou, hliník
  • Přední náboj Haibike Components TheHub +
  • Zadní náboj Haibike Components TheHub +
  • Paprsky Sapim Leader, černá
  • Řídítka Haibike Components TheBar + 720mm
  • Gripy XLC Comfort bo3 Comfort bo2, s opěrkou zápěstí
  • Představec Haibike Components TheStem +, A-head, Bar bore: 31.8mm, 7˚
  • Hlavové složení A-Head Tapered, ball bearing
  • Sedlo Haibike Components TheSaddle
  • Sedlovka Haibike Components The Seatpost +, patentní, 31.6mm, hliník
  • Pedály VP E461 mit Reflektor, hliník
  • Světlomet Trelock Bike - i Veo LS230, 20 lux
  • Zadní světlo AXA Blueline
  • Dynamo přes baterii systému
  • Nosič system carrier, XLC Carrymore, max. 25kg
  • Blatníky SKS, chromoplast
  • Stojan Ursus Mooi, nastavitelný
  • Hmotnost 23.4kg
  • Povolená celková hmotnost 130kg
  • Velikost kol 28"

Elektrokolo s pohonem BOSCH patří k tomu nejlepšímu, co lze na poli jízdních kol s elektropohonem pořídit.

Firmu Bosch a její výrobky netřeba představovat, v segmentu pohonů elektrokol se Bosch pohybuje od roku 2010. Bosch si zakládá na tom, že celý systém (kromě japonských článků pohonné baterie) je vyráběn v Evropských zemích. Německé kvalitě odpovídá také cena, která je vyšší, než pohonné jednotky z Asie.

 sada elektropohonu elektrokol Bosch

Na obrázku středový motor Performance CX s rámovou baterií a "chytrým" displejem intuvia s ovládacím panelem s tlačítky a joystickem.

Jako stavebnice LEGO

V současnosti je k dispozici stavebnicový systém čítající 5 středových motorů s různými vlastnostmi, 3 typy ovládacích panelů a pohonné rámové, nosičové baterie s energií 300, 400 a 500 Wh. Od roku 2018 existuje možnost duálního zapojení dvou baterií a s výslednou energií 1 kWh v rámu lze lehce překonat vzdálenost 200 km na jedno nabití. Systém doplňují 3 typy nabíječek.

Od rekreačního využití až po adrenalinový sport

Výrobci elektrokol mohou namíchat komponenty tak, aby vzniklo na jedné straně úsporné cestovní elektrokolo s dlouhým dojezdem, nebo nadupaný sportovní speciál do extrémních podmínek na straně druhé.

Jediné, co konstruktéry svazuje, jsou normy omezující maximální rychlost na 25 km/h (nebo 45 km/h pro tzv. rychlá elektrokola ) a nominální výkon 250W, který ale, jak se dočteme níže, ve špičkách může dosahovat až úctyhodných 610 Wattů!

Představení jednotlivých stavebních kamenů:

Elektromotor

Základem každého elektrokola je elektromotor s řídící jednotkou. Ta je integrována v pouzdře motoru a komunikuje s ovládacím panelem, s externím snímačem rychlosti a baterií ( ano i s baterií a pokud jí podstrčíme jinou baterii, než originální, systém nebude fungovat).

Jak vybrat správný motor BOSCH?

 

jak vybrat motor bosch na elektrokolo

Pro základní orientaci poslouží obrázek výše, nyní probereme vlasatnosti jednotlivých motorů:

Motory Active line a Active line PLUS

Nejmenší a nejlehčí z rodiny motorů Bosch ( 2,9 kg ). Motor Bosch active line je velmi tichý, úsporný a designově čistý. Poskytuje podporu pro jízdu ve městě, ideální pro dojíždění do zaměstnání, či víkendové vyjížďky v lehkém terénu. Nízký kroutící moment 40 Nm se projevuje jemnou akcelerací a téměř jej nevnímáme. Nízký kroutící moment souvisí s nižší spotřebou a tím delším dojezdem. Reálný dojezd v běžném městském provozu s baterií 400 Wh se blíží sedmdesáti kilometrům. Nový motor Active line má na rozdíl od motorů Performance běžný velký převodník a může být namontován na kole s torpédem ( protišlapací brzdou) Motor poskytuje maximální podporu 250% vzhledem k síle vynakládané samotným cyklistou.   

Motor Active line PLUS

má o trochu větší kroutící moment (50Nm) a maximální podporu ve výši 270%, jinak je identický s Active line.

Bosch active line 2018 motor  Oceněn cenou RED DOT AWARD 2017 

 

Motor Performance line 

má větší kroutící moment oproti Active line ( max 63Nm ) maximální podpora je ve výši 275% vzhledem k výkonu cyklisty, vyrábí se v provedení s maximální rychlostí 25 km/h a také ve verzi s rychlostí do 45 km/h (350W) pro tzv. rychlá elektrokola.

Provoz rychlých elektrokol je schválen na celém území EU již od 1.1.2016, v Česku je však velmi problematické takové kolo přihlásit a provozovat ( nutnost přidělení registrační značky, řidičské oprávnění na malý motocykl, platba povinného ručení a nemožnost legálně používat cyklostezky)

motor bosch performance lineMotor řady Performance Line je určen pro cyklisty se sportovními ambicemi a nejlépe je mu na lesní pěšině v členitém terénu a na singltrailech.

Motor Bosch Performance CX

motor pro elektrokolo Bosch Performance CX

Motor Performance CX ve srovnání se svými  bratry Active  a Performance  vyniká nejvyšším kroutícím momentem v režimech Turbo a eMTB a sice hodnotou 75 Nm. 

Předurčení pro nejdrsnější jezdce MTB signalizuje již tvar pohonné jednotky s menším pouzdrem a matnou povrchovou úpravou. Jednotka poskytuje silné zrychlení a v turbo režimu nejvyšší kroutící moment ze všech pohonných jednotek Bosch.

V turbo režimu poskytuje jednotka téměř trojnásobný výkon, než je výkon jezdce, přesně je to 300% výkonu cyklisty. 

Nový režim eMTB

Od poloviny roku 2017 je k dispozici nový režim eMTB. jedná se o jakýsi automat, který sám přepíná mezi ostatními režimy - od Tour po Turbo. Až 300% podpory a neuvěřitelné dynamiky poskytují tu nejlepší možnou podporu na všech terénech, stejně jako lepší akceleraci. Podpora motoru se automaticky přizpůsobuje jízdnímu stylu jednotlivce, takže není třeba ručně měnit režimy podpory. Kdo jednou zkusí, už režim eMTB nevypíná. 

Režim eMTB nahrazuje režim SPORT. Režim eMTB lze aktivovat i u starších kol s pohonem Performance line CX. Upgrade vám provedeme po dohodě na počkání.   

Podrobnosti k jednotlivým režimům níže.

 

Pro snazší orientaci v parametrech motorů Bosch uvádím následující tabulku. V tabulce jsem označil údaje, které stojí za povšimnutí.

porovnání parametrů motorů bosch pro elektrokola

komentář:

* Velikost podpory motoru ve vztahu k výkonu cyklisty

znamená, že řídící jednotka měří tlak na pedály a podle toho reguluje výkon motoru. V uvedeném případě stojí za zmínku, že u motoru Performance CX v režimu TURBO je tato podpora až 300 % výkonu cyklisty samotného.

** Kroutící moment

je hodnota, která udává jakou sílu má motor při určitých otáčkách, u elektrokol to bývají ty otáčky středové hřídele, na které je daný pohon konstuován, tedy na kadenci 100-120 otáček za minutu.

Protože některé motory mají vloženou převodovku mezi kliky a převodník ( a ten se točí 2,5 x rychleji s 2,5x menší silou) a některé ne, je hodnota v tabulce přepočítána tak, jako kdyby tam převodovka nebyla.

Velikost kroutícího momentu nás bude zajímat při rozjezdu do kopce,

nebo v TURBO režimu, kdy motor pracuje na maximální výkon.  Pak se stane, že ve srovnávacím testu elektrokol pořádaném redaktory nejmenovaného časopisu propadne horské elektrokolo nejmenované značky, do kterého výrobce umístil motor s malým kroutícím momentem. To horské elektrokolo se v testu do kopce vůbec nerozjelo. Jinými slovy motory s malou hodnotou kroutícího momentu se hodí pro městská a crossová kola, pro horská kola se hodí motory s vyšší hodnotou kroutícího momentu. 

A nyní je jasné, proč v tabulce má motor Active line v TURBO režimu maximální kroutící moment 40Nm a naproti tomu motor Performance CX na té stejné hodnotě začíná v režimu ECO.

Motor Performance CX disponuje maximálním kroutícím momentem 75Nm, což oceníme, právě v náročném terénu, kde má kolo s tímto pohonem pohádkovou akceleraci. Kdo nevyzkoušel, neuvěří :-)

 

Jak je možné, že i když mají všechny motory stejný nominální výkon 250 Wattů, mají rozdílný kroutící moment?

Velikost kroutícího momentu je totiž závislá na výkonu a otáčkách, výkon je omezen legislativou na 250W a otáčky jsou shodné s frekvencí šlapání a ta má také své limity.

Výkon je dán součinem úhlové rychlosti a kroutícího momentu.

Jedinou možností, jak docílit vyššího kroutícího momentu je zvýšit výkon motoru.

Ten není překročen trvale, ale krátkodobě při akceleraci nebo do prudkého kopce. A to legislativa umožňuje.

V technických specifikacích jsem vyšťoural, že BOSCH uvádí tyto hodnoty maximálního výkonu:

365 W při 70 otáčkách a 415 W při 78 otáčkách za minutu u motoru Active line

455 W při 70 otáčkách a 570 W při 88 otáčkách za minutu u motoru Performance line

540 W při 70 otáčkách a 610 W při 80 otáčkách za minutu u motoru Performance CX

zdroj BOSCH Technical Customer Documentation 2015

 

Uvedené překročení maximální povolené hodnoty výkonu 250W neporušuje platnou legistlativu, protože se nejedná o nominální (průměrné) hodnoty, ale o krátkodobé překročení.

 

Kombinace 300 % podpory, točivý moment 75 Nm a 610 W výkonu

dělá z pohonu Performance CX doslova démonizovaný produkt. Pozor, jízda na kole s pohonem Performance CX vzbuzuje závislost !

 

Maximální kadence, při které motor pomáhá

Všiměte si (v tabulce výše), že motory Active jsou navrženy tak, aby maximální výkon poskytovaly při nižší frekvenci šlapání (100 otáček za minutu) než motory vyšší kategorie (Performance line 105 otáček a Performance CX 120 otáček za minutu)

Důvodem je fakt, že trénovaný cyklista je zvyklý točit nohama vyšší kadencí, (optimum se nachází právě v blízkosti 120 ot/min) než rekreační cyklista, který běžně točí 60-80 ot/min.

Funkce rozpoznání řazení

Touto funkcí jsou vybaveny všechny motory Bosch určené do sestavy s klasickou přehazovačkou. Vychytávka funguje tak, že v okamžiku, kdy začneme přehazovat, řídící jednotka tento stav na základě informací ze senzorů rozpozná a přechodně sníží výkon motoru. Tím šetří přehazovačku, řetěz i jednotlivé pastorky. Funguje to perfektně. 

Již víte, který motor je pro vás ten pravý?

  

Ovládací panely

 ovládací panely Bosch Purion, Nyon a Intuvia

S řídící jednotkou se budeme dorozumívat pomocí ovládacího panelu s displejem, který je nejvhodnější?

Intuvia Nyon, nebo Purion?


Elektrokola s pohonem Bosch jsou nejčastěji dodávána se základním ovládacím panelem INTUVIA, dražší modely s "chytrým" panelem NYON. Tyto displeje se montují na střed řídítek nad představec a k levé ruce vede kabel s ovládacími tlačítky.


Intuvia nebo Nyon?

V roce 2017 přibyl do rodiny panel Purion (displej kombinovaný s tlačítky).

Ovládací panel Purion se odstěhoval k levému gripu a uvolnil tak místo na středu řídítek například pro brašnu.

displej Bosch Purion

Popišme si vlastnosti ovládcích panelů podrobněji:

Intuvie

Počítač Intuvia má vlastní akumulátor, takže můžeme zobrazovat hodnoty a měnit nastavení i když není umístěn na kole. Můžeme jej také dobíjet přes USB, například z počítače. Pokud je panel Intuvia v držáku na řídítkách, je jeho akumulátor dobíjen z hlavní baterie elektrokola. Akumulátor není uživatelsky výměnný a pokud dojde k jeho zničení (typicky tehdy, pokud jej přes zimu necháte na kole v garáži a zmrzne) pak displej funguje pouze pokud je v držáku a je napájen z hlavní baterie. 


Součástí displeje Intuvia je malý ovladač se čtyřmi tlačítky, který se montuje na řídítka do bezprostřední blízkosti rukojeti, tak aby bylo možno celý systém ovládat palcem bez pouštění řídítek. Ovladač má dvě tlačítka pro zvýšení, snížení, nebo vypnutí asistence, jedno tlačítko na ovládání zobrazení hodnot na displeji a jedno pro podporu při tlačení kola (WALK do 6 km/h) zbylá tlačítka jsou součástí displeje.

XDuro počítač Intuvia

Intuvia zobrazuje:

 

    • okamžitou rychlost
    • průměrnou rychlost
    • maximální rychlost
    • denní vzdálenost
    • celkovou vzdálenost
    • hodiny
    • čas jízdy
    • předpokládaný dojezd v závislosti na zvoleném stupni asistence a aktuálním nabití akumulátoru
    • stupeň nabití akumulátoru
    • okamžitý výkon motoru
    • zobrazení kódu závady v případě, že se něco pokazí.

Tip: Ke kolu s Intuvií většinou dostanete pytlíček se šroubkem M3. Ten použijete tehdy, pokud nechcete mít panel sundavací. Musíte odšroubovat držák z řídítek, nasunout Intuvii, zespodu zašroubovat šroubek a pak celý držák i s panelem našroubovat na řídítka.

NYON - palubní počítač

Pokud bažíte po moderních technologiích, nebo jste jen hračičkové, je NYON jako stvořený právě pro vás.

palubní počítač nyon

Nyon je více než jen palubní počítač pro elektrokola, je to společník na cesty, který s vámi bude od okamžiku plánování cesty, až po její vyhodnocení. Během jízdy vás bude navigivat, hlídat tepovku, při propojení se smartfonem vás upozorní na příchozí zprávu, kontroluje stav baterie a pohlídá dojezdovou vzdálenost. Svá data můžete prostřednictvím wi-fi a bluetooth on-line sdílet na portálu eBike Connectivity.

Díky Nyonu bude mít vaše drahá polovička dokonalý přehled o vašich aktivitách a tak na zálety zapomeňte.

Chytrý panel Nyon v sobě sdružuje nepřeberné množsví funkcí, které můžeme rozdělit do čtyř skupin: Tachometr, navigace, sporttester a komunikace.

Jednotlivé funkce jsou popsány v tlustém manuálu, zde je nebudeme podrobně popisovat, jsou zřejmé z následujících obrázků:

Tachometr a ovládací prvky

 

nyon jako cyklocomputer

Navigace

 

nyon jako navigace

Sporttester

nyon jako sporttester

Přehledná palubní deska

palubní počítač bosch nyon 

 Konektivita

 

nyon konektivita

Purion 

Vše co potřebujete sledovat a ovládat, máte na dosah ruky.

Bosch purion - ovládací panel na dosah ruky

Ovládací panel Purion je krabička s displejem a tlačítky, která je na pevno přišroubována na levé straně řídítek a její kabel vede až k motoru, takže pravděpodobnost, že na rozdíl od Intuvie, či Nyonu vám ji někdo odcizí, je menší.

 

Ovládací prvky 

 

 

Bosch Purion  ovládací prvky

 

 

Ovládání je jednoduché, jen je potřeba znát několik zkratek:

  • Asistent chůze má dvoustupňové zapínání, aby nedošlo k neočekávanému roztočení motoru. Je třeba zmáčknout tlačítko asistenta a následně tlačítko PLUS.
  • Pro přepínání módu slouží tlačítko MÍNUS po dobu 2 sec,
  • Smazání denní vzdálenosti docílíme dlouhým stiskem PLUS a MÍNUS
  • Jas displeje nastavíme při zapnutí a současném držení PLUS nebo MÍNUS.
  • Osvětlení, pokud je osazeno a napájeno z pohonné baterie, se zapíná dlouhým stiskem PLUS a vypíná dlouhým stiskem MÍNUS
  • Nejčastěji však tlačítka PLUS a MÍNUS stiskneme krátce pro změnu režimu od ECO přes TOUR, SPORT nebo eMTB až do režimu TURBO.

Zobrazované údajeBosch Purion zobrazované hodnoty

 

Purion zobrazuje

  • okamžitou rychlost
  • ujetou denní vzdálenost
  • ujetou roční vzdálenost
  • jízdní režim
  • dojezd
  • stav baterie (jeden dílek je 20% kapacity)*

* pokud symbol baterie bliká a baterii nelze využít k pohonu kola, je ještě cca 2 hodiny možné používat osvětlení. Purion nemá akumulátor, ale dva uživatelsky výměnné články CR2016.

 

Baterie

Stejně jako většina výrobců elektrokol, používá i Bosch k pohonu lithium-iontové články Li-Ion 18650 (18650 znamená 18x65mm). V útrobách plastového pouzdra se jich v závislosti na kapacitě baterie mačká 40 nebo 50 ks.

 

powerpack Bosch pro elektrokola

BMS -  battery management system

To je ta destička s mikroprocesory na levém "powerpacku".

Kromě jednotlivých článků obsahuje pouzdro desku BMS . BMS se stará o to, aby články byly jako v bavlnce, tedy aby nebyly vybíjeny pod bezpečnou mez, nebo naopak přebíjeny. BMS dále zaznamenává mnoho podružných údajů, jako počet nabíjecích cyklů, nejnižší a nejvyšší teplotu, v jaké se baterie nacházela, jak dlouho jsme ji zapomněli ve vybitém stavu. BMS také hlídá, zda je baterie nabíjena pomocí originální nabíječky, připojena jen a pouze k řídící jednotce elektrokola Bosch a v případě, že zjistí nějaký problém, baterii odpojí a zablokuje. Většinu těchto údajů lze zobrazit při připojení kola na diagnostiku. V případě reklamace má výrobce tyto údaje k dispozici a pokud například zjistí, že baterie zmrzla, reklamaci zamítne.

Bateriím věnujeme velký prostor na stránce o elektrokolech, proto zde uvedeme jen údaje vztahující se k bateriím Bosch.

Odkaz na stránky o bateriích:

 Vše co vás zajímá o bateriích pro elektrokola  (něco z historie, jak správně nabíjet jak správně skladovat baterie, informace o možnosti repasovat baterie a také jak lze baterii zničit)

Powerpack 300, 400 a 500 Wh 

Bosh používá na elektrokolech rámové a nosičové baterie o kapacitě 8,2 Ah, 11,0 Ah a 13,4 Ah (Ampérhodin). Častěji než s kapacitou se setkáme s údajem o množství uložené energie ve Watthodinách. (Kapacita baterie vynásobená střední hodnotou napětí baterie, tedy například 8,2 Ah x 36V =  295 Wh což je případ powerpacku 300Wh) 

Udávat energii ve Watthodinách je přehlednější, než uvádět kapacitu v Ampérhodinách,

neboť různé systémy pohonu elektrokol pracují na různých napětích, typicky 24, 36, 43 a 48 Voltů a při kapacitě například 10Ah má baterie v jednotlivých případech energii 240, 360, 430 a 480 Watthodin. Pokud k dané kapacitě zároveň neuvedeme napětí, je údaj o kapacitě nicneříkající.   

Haibike XDuro s baterií 500Wh

Do roku 2016 byly k dispozici tyto 3 Powerpacky ve dvou provedeních, na nosič a do rámu, pro rok 2017 Bosch připravil řešení DualBattery umožňující dosáhnout energie 800 - 1000Wh. Kombinovat lze rámové i nosičové powerpacky 400 a 500 Wh.

 

dualbattery powerpack bosch

Systtém DualBattery umožňuje prodloužit dojezd až za hranici 200 km na jedno nabití, elektronika automaticky přepíná baterie jak při jízdě, tak při nabíjení. Zapojení nepodporuje zapojení powerpacků 300 Wh.

InTube a raketoplán

V roce 2018 spatřila světlo nová baterie určená pro vestavbu do rámové trubky Bosch Powertube Battery...

 

 

Powertube na elektrokole Haibike

 ... a zároveň s tím dostalo řešení Dualbattery nový rozměr. Když jsem jej poprvé uviděl napadla mě podobnost s transportem raketoplánu. Posuďte sami:

podobnost s transportem raketoplánu

 A zde je kombinace dualbattery a intube na elektrokole Haibike Sduro HardNine 7.0

 Haibike sduro 7.0 dualbattery

Použití druhé baterie na elektroklech Haibike umožňuje novinka pro rok 2018 a sice

Modular rail system

Haibike modular rail system

 

S modular rail systémem se setkáme u nejvyšších řad elektrokol Haibike s pohonem Bosch. Hlavní baterie je schována v rámové trubce, ve vrchní části trubky je inegrována drážka do níž lze namontovat úchyty pro druhou baterii, nebo brašnu, nebo láhev. Ve všech případech je možné ještě k tomu namontovat držák lankového zámku. Jukněte na video:

 

 

Jaký je dojezd tohoto elektrokola Haibike?



Bosch ve své příručce k baterii udává hodnoty dojezdu za různých podmínek a pak také tzv. kombinovanou spotřebu (**Mix různých režimů asistence).

Dojezd elektrokola Haibike XDuro s pohonem Performance CX a baterií 500Wh

Pod pojmem ideální podmínky si představme krajinu bez kopců, asfaltový povrch, jezdce o hmotnosti pod 70kg, který umí řadit vhodné převody a pohybuje se průměrnou rychlostí 15 km/h.


Pod pojmem příznivé podmínky si představme lehce zvněný terén, cesty se zpevněným povrchem, jezdce s hmotností mezi 70-80kg, který volí správné převody a pohybuje se průměrnou rychlostí 20 km/h.


A nepříznivé podmínky jsou popsány jako horský terén, pneumatiky s hrubým dezénem, necitlivé řazení, jezdec o hmotnosti nad 85 kg, protivítr a průměrná rychlost 25 km/h. 

Spočítejte si dojezd elektrokola s pohonem Bosch na interaktivní kalkulačce.

kalkulačka dojezdu elektrokola Bosch

Diagnostika, garanční a zátěžové testy baterií v našem servisu 



U Velofiala testujeme baterie pomocí speciálního analyzátoru. Zákazník tak má jistotu, že s kolem od nás kupuje kvalitní baterii.

Přečtěte si proč má smysl věnovat baterii elektrokola maximální péči 

Nabíječky - Rychlá na doma a lehká na cesty

nabíječka e-bike bosch

 
Součástí kola s pohonem Bosch je nabíječka do sítě 230V a to buď v provedení standard (4A), nebo compact (2A).

Standardní nabíječkou s výstupním proudem 4A, nabijete baterii 500Wh na polovinu kapacity za dobu 2 hod a na 100% za 4,5 hod. Hmotnost nabíječky je 800g.

Nabíjecí časy pro nabíječku Compact a Travel jsou zhruba dvojnásobné. Nabíječku Travel lze dokoupit zvlášť.

Hmotnost nabíječky Compact je cca 600 g, Travel cca 500 g.



 Přeštěte si jak nabíjet baterii tak, abyste dosáhli její maximální životnosti

Předprodejní servis - jak sestavujeme jízdní kola (nejen elektrická) v našem servisu



 

A co pro Vás uděláme navíc?

Vyzkoušejte elektrokolo před nákupem

Nekupujte zajíce v pytli a před nákupem si elektrokolo vyzkoušejte. Zapůjčíme vám testovací elektrokolo Haibike s motorem Bosch na den nebo na celý víkend. Otestujete elektrokolo na vlastní trati přesně dle vašich představ.

vybíráte elektrokolo

Vyzkoušejte Haibike SDURO HardSeven 4.0 2018 s motorem BOSCH a baterií 500Wh 

Hlavní znaky tohoto testovacího kola:

  • Nejvýkonnější motor od Bosche Performance CX 
  • Kroutící moment až 75 NM
  • Špičkový výkon až 610 W
  • 11 rychlostí s řazením SRAM NX
  • Funkce rozpoznání řazení
  • Baterie 500 Wh pro dlouhý dojezd

Více o možnosti zapůjčení testovacího kola s pohonem BOSCH v TEST ZÓNĚ

 

Nastavení posedu

nastavení posedu u elektrokola

Bez správného nastavení posedu nebude jízda na kole tím správným požitkem. Až budete mít vybrané správné kolo s vhodnou velikostí rámu, přijde na řadu přizpůsobení posedu podle postavy a podle jízdního stylu. Jiný sklon trupu volí závodníci a jiný rekreační turisté. Pokud nevystačíme s rozpětím, které umožňuje posouvat sedlovkou, sedla a představec, přichází na řadu možnost výměny představce za jiný s větším sklonem, nebo různých nástavců, které umožňují zvednout řídítka a docílit většího pohodlí.

Úpravy na míru

Málokteré kolo z výroby přesně vyhovuje požadavkům zákazníka. Jsme připraveni vyměnit některé komponenty, jako například sedlo, sedlovku, představec či pneumatiky, abychom jej vyladili dle vašich požadavků. U elektrokol bývá potíž s umístěním košíku na láhev a proto disponujeme různými objímkami úchyty a držáky speciálně vyvinutými pro elektrokola.

 úprava elektrokola na míru

Pokud již si na kolo s kotoučovými brzdami poručíte stojánek, expediční nosič a blatníky se vzpěrami, vybereme komponenty, které jsou navzájem kompatibilní a vše namontujeme precizně, aby celek byl funkční a zároveň působil elegantně.

Osvětlení

je samostatnou kapitolou. Buď jej vyřešíte bateriovými svítilnami, nebo využijete možnost napájet osvětlení z pohonného akumulátoru elektrokola a zapínat jej již existujícím tlačítkem na ovládacím panelu. V nabídce máme několik LED světlometů určených speciálně pro elektrokola. V tom případě je potřeba protáhnout kabel rámem a připojit pomocí speciálního konektoru do řídící jednotky v motoru. Tuto úpravu provedeme zdarma, platíte jen svítilnu a montážní materiál. Doporučujeme takto řešit pouze přední osvětlení a dozadu použít blikačku. Máme skladem i blikačku, u které výrobce dodává úchyt připravený pro montáž na nosič, takže u kola osazeného nosičem netřeba improvizovat.

Čip tunning zdarma

Odblokování maximální rychlosti 25 km/h, do které funguje přípomoc motoru vám na přání provedeme zdarma. Platíte pouze za samotný čip.

Před tím vás seznámíme s riziky, které tento zásah představuje.

Pokud si úpravu neobjednáte již před samotným nákupem, je dobré se na úkon objednat předem. Pak jej provedeme na počkání cca do hodiny. Nabídka čipů pro zvýšení rychlosti zde:

zrychlení elektrokola - velofiala

Formátování akumulátoru zdarma,

jak nabízí někteří prodejci, vám zcela určitě nenabídneme. Naformátovat vám můžeme leda harddisk, nebo text.

 formátování disku

Akumulátorů se týká formování (nikoliv formátování) a to zejména akumulátorů olověných, niklokadmiových a niklmetalhydridových, když jsou dlouho nepoužívané a následně "podbité". Články se po delší nečinnosti, obvykle několik měsíců, stanou chemicky málo aktivní - jakoby zleniví a není možné využít celou jejich kapacitu. Na vině jsou chemické reakce, které způsobí zmenšení aktivní plochy chemických sloučenin na elektrodách akumulátoru. Formováním dojde k aktivaci chemických reakcí a obnově plné kapacity článků

V žádném případě ale nelze formovat články lithiové. Ty se totiž do stavu podbití vůbec nesmějí dostat, neboť by došlo k jejich nevratnému poškození. Takže u Li-Ion baterie zapomeňte na formátování a formování, ale přesto je třeba baterii věnovat zvýšenou péči, aby sloužila mnoho let.

A právě proto jsme tady s naší bezplatnou nabídkou:

Péče o baterii 

Lithiová baterie Bosch tvoří uzavřenou jednotku s vlastním BMS (battery management system) řízenou mikroprocesorem. BMS řídí nabíjení a vybíjení článků tak aby se nedostaly mimo pracovní rozsah napětí, teploty, aby byly tzv. vybalancované a zároveň nedošlo k vybití pod bezpečnou mez. Tuto baterii lze pouze diagnostikovat, zjistit počet absolvovaných nabíjecích cyklů, připravit ji na zimní uskladnění a případně změřit její reálnou kapacitu.

péče o baterii elektrokola

Baterii od nás dostanete plně nabitou, připravenou k používání a během provozu vám nabídneme zdarma kontrolu a měření reálné kapacity. K tomuto účelu používáme počítačem řízený Battery analyzer BA 600. Nabídka platí po dobu záruky a je vhodné ji využít během podzimu, kdy se chystáte baterii uskladnit. Více o tom, jak pečovat o baterii a prodloužit její životnost se dočtete v našich článcích zde.

Přilba zdarma jako dárek

přilba zdarma k elektrokolu jako dárek

K pořádnému elektrokolu, což Haibike zcela určitě je, si zasloužíte pořádnou helmu. Vyberte si z naší nabídky propracovaných přileb německé značky UVEX, případně domácí značky Author. Helmu je vhodné vybírat a vyzkoušet přímo v naší prodejně, v případě e-shopové objednávky napište název helmy do poznámky v objednávce. * akce přilba zdarma jako dárek nelze kombinovat s jakýmikoliv slevami, ani nákupem na splátky bez navýšení, cena přilby je omezena částkou 3000,- kč. Nabídka přileb zde:

Doprava zdarma

Doprava elektrokol zdarma

Jsme nejraději, pokud si kolo vyzkoušíte přímo v naší kamenné prodejně a zde jej i převezmete. Pokud potřebujete nové kolo dopravit domů, do 20 km jej zdarma dovezeme, na delší vzdálenosti jej odešleme přepravní společností v krabici. Na kole, které jsme před tím sestavili a vyzkoušeli, budou odmontovány pedály, řídítka, přední kolo a sedlo se sedlovkou. Sestavení takového kola zabere pár minut, budete ale potřebovat sadu imbusů a klíč na pedály.

Prodejem elektrokola náš servis nekončí

Nové kolo je potřeba pořádně zajet a následně důkladně zkontrolovat a seřídit. U nového kola se očekává, že se usadí tahy bovdenů a tím se "rozhodí" krok přehazovačky, dojde k rozcentrování kol a případně zazlobí některý komponent. Proto je vhodné po ujetí cca 150 km dopravit kolo k nám do servisu na garanční prohlídku a my jej kompletně zkontrolujeme a seřídíme.

servis elektrokol Haibike

Garanční prohlídka 

je seznam úkonů, které je nutné provést po určité době používání kola, aby se předešlo možným závadám v budoucnu. Garanční prohlídka není povinná, ale její absolvování doporučujeme. 

Garanční prohlídka a následné seřízení je u nás ZDARMA 

Je třeba ji absolvovat nejpozději do půl roku od zakoupení, ideálně po 10 hodinách provozu. I potom je potřeba se o elektrokolo pravidelně starat. A s tím Vám také pomůžeme. 

I nadále zajistíme potřebný servis vašeho elektrokola jak po stránce mechanické, tak elektrické a věříme, že se budeme pravidelně setkávat.

Doprava Stručně:

  • Osobní odběr v provozovně (Praha 6) zdarma.
  • Pošta- balík do ruky 170,- kč.
  • Pošta balík na poštu 140,- kč
  • PPL private nebo parcelshop 110,- kč.
  • Nad 5000,- kč doprava zdarma.

Platby stručně:

  • V kamenné provozovně můžete platit hotově nebo platebními kartami.
  • V e-shopu můžete platit převodem předem, převodem on-line, platební kartou on-line, nebo na dobírku hotově.
  • Dobírka 30,- kč.
  • Nad 5000,- kč je dobírka zdarma
  • V případě zaslání zboží na Slovensko akceptujeme pouze platbu předem na náš eurový účet u FIO banky.

Doprava podrobně:

Osobní odběr: Zdarma

Jakmile Vás vyzveme e-mailem k vyzvednutí objednaného zboží, můžete jej vyzvednout kdykoliv během naší provozní doby.

V případě, že je zboží uhrazeno předem na náš bankovní účet, může jej převzít pouze kupující, nebo osoba pověřená v objednávce. Tato osoba se musí dostatečně identifikovat a prokázat platným občanským průkazem nebo platným cestovním pasem.

 

Zaslání PPL private (ČR) DOPORUČUJEME

Dodání na soukromou adresu v ČR 110,- kč, při celkové ceně zboží nad 5000,- kč s DPH zdarma

pokud jste zvolili platbu "na dobírku" bude k ceně připočteno dobírečné 30,- kč

PPL doručí balík do 24 hodin po odeslání zboží v rámci České republiky, kdy příjemcem je soukromá osoba. 

  • Doručení je možné od  pondělí do soboty
  • Ve vybraných lokalitách možnost výběru z denního (8:00 – 18:00 hod.) nebo večerního doručení (17:00 - 21:00 hod.) – výčet PSČ s večerním doručením naleznete na stránkách PPL
  • Možnost volby doručení do sítě PPL ParcelShopů (více informací na www.pplparcelshop.cz) Nejdelší strana zásilky s max. délkou 150 cm a zároveň součet obvodu a délky zásilky nesmí přesáhnout 300 cm Do sítě parcelshopů tedy nemůžeme poslat jízdní kola nebo elektrokola.
  • Komunikace s příjemcem, která zahrnuje emailovou a SMS komunikaci s informací o času doručení v rozmezí 2 hodin
  • Možnost změny dispozic doručení on-line nebo prostřednictvím zákaznického servisu
  • Pojištění zásilky do hodnoty 50 000 Kč v ceně přepravného 
  • Inkaso dobírky od příjemce pomocí platební karty nebo v hotovosti

Zasílání poštou - balík do ruky (ČR)

balík do ruky: 170,- kč, při celkové ceně zboží nad 5000,- kč s DPH zdarma

pokud jste zvolili platbu "na dobírku" bude k ceně připočteno dobírečné 30,- kč

Česká pošta doručí vaší zásilku do 24 hodin po celé ČR od odeslání zboží, v den doručování budete informováni SMS zprávou. V den expedice obdržíte podrobný e-mail s číslem balíku a datem doručení. Balíky jsou doručovány v pracovní dny, v běžné doručovací době, kterou Česká pošta nabízí v dané lokalitě. Po neúspěšném pokusu o doručení je balík uložen na nejbližší ukládací poště a budete informováni prostřednictvím SMS i papírovou výzvou.

Změna dispozic

Může se stát, že budete potřebovat změnit nebo upravit den doručení nebo ukládací poštu pro Váš Balík Do ruky, v průběhu doručování si můžete změnit termín a způsob doručení prostřednictvím www.ceskaposta.cz/zmenadispozice, kde po zadání čísla zásilky a kontaktního telefonu můžete změnit dispozice pro svoji zásilku. Formulář Vám nabízí: volbu dodání zásilky dopolední pochůzkou nebo uložení na poště bez pokusu o doručení nebo uložení na jiné ukládací poště a nebo posunutí prvního doručovacího pokusu o jeden pracovní den.

Info o zásilce

Pokud potřebujete znát bližší informace o stavu a termínu dodání Vaší objednávky, můžete dle čísla balíku  (sdělíme Vám jej e-mailem v den odeslání zásilky) vyhledat svou zásilku na infolince 800 177 889 nebo na tomto formuláři:

Sledování zásilky

Pozor. Pokud si zboží nevyzvednete do 7 kalendářních dnů, je automaticky odesíláno zpět.

 

Zaslání poštou - balík na poštu (ČR)

balík na poštu: 140,- kč, při celkové ceně zboží nad 5000,- kč s DPH zdarma

pokud jste zvolili platbu "na dobírku" bude k ceně připočteno dobírečné 30,- kč

Česká pošta doručí vaší zásilku do 24 hodin od odeslání zboží na jednu z 2600 pošt po celé ČR, kterou uvedete jako dodací adresu.  Vyzvednete si ji, kdy se to hodí Vám. Díky SMS nebo e-mailu totiž víte, odkdy na Vás bude čekat. V den expedice obdržíte podrobný e-mail s číslem balíku a datem doručení. Balíky jsou doručovány v pracovní dny.

Změna dispozic

Může se stát, že budete potřebovat změnit nebo upravit ukládací poštu pro Váš Balík Na poštu, v průběhu doručování si můžete změnit termín a způsob doručení prostřednictvím www.ceskaposta.cz/zmenadispozice, kde po zadání čísla zásilky a kontaktního telefonu můžete změnit dispozice pro svoji zásilku. Formulář Vám nabízí: volbu dodání zásilky dopolední pochůzkou nebo uložení na poště bez pokusu o doručení nebo uložení na jiné ukládací poště a nebo posunutí prvního doručovacího pokusu o jeden pracovní den.

Info o zásilce

Pokud potřebujete znát bližší informace o stavu a termínu dodání Vaší objednávky, můžete dle čísla balíku (sdělíme Vám jej e-mailem v den odeslání zásilky) vyhledat svou zásilku na infolince 800 177 889 nebo na této stránce české pošty:

Sledování trasy zásilky

 Pozor. Pokud si zboží nevyzvednete do 7 kalendářních dnů, je automaticky odesíláno zpět.

 

Rozvoz zboží (pouze jízdní kola po Praze 6)

Jízdní kola před prodejem rozbalíme, sestavíme, seřídíme a před odesláním je zase pečlivě balíme do krabice. Pokud bydlíte na území Prahy 6 a přilehlém okolí, můžeme Vám po předchozí dohodě přivézt jízdní kolo až k Vám domů. My ušetříme čas s balením kola a vy s vybalováním. Pokud máte zájem o tuto službu (při ceně kola nad 5000,- kč zdarma), prosím kontaktujte nás.    

Platby podrobně:

 

Při objednání zboží v našem e-shopu jsou na výběr tyto možnosti:

  • platba v hotovosti při osobním odběru (zdarma),
  • platba předem bankovním převodem (zdarma)*
  • platba předem kartou (zdarma)*
  • Na dobírku (hotovost přebírá od zákazníka přepravce při doručení zboží – kupující hradí navíc tzv. dobírečné ve výši 30,- kč),
  • V případě zaslání zboží na Slovensko akceptujeme pouze  platbu předem a to standardním bankovním převodem, (v tom případě je nutné počkat, až Vám přepočteme a zašleme ccenu v EURO - kurz ČSOB valuty nákup) nebo kartou ON-LINE.*(ON-LINE bankovní převod funguje pouze pro účty vedené u českých bank)

 

 

*ON-LINE platby - důležité informace

Po odeslání objednávky má Plátce možnost zaplatit kartou on-line, nebo využít službu ePlatba+ (platební tlačítka tuzemských bank), která ho přesměruje na internetové bankovnictví jeho banky. Plátce prostřednictvím svého  internet-bankingu odešle Platbu.

Prodávající expeduje zboží, které je skladem v prodejně, ihned po přijetí potvrzení o úhradě. Převody peněz jsou uskutečňovány prostřednictvím účtu společnosti ComGate Payments a.s.


Citlivé vstupní údaje, které plátce zadává do systému internetového bankovnictví, jsou chráněny platebními branami bank a nedostávají se do prostředí třetích stran. Zpracovatelé plateb vidí pouze informace o transakci, které jim banka s odeslanou transakcí sdělí.

Uzavřením kupní smlouvy kupující dává prodávajícímu souhlas se zpracováním svých kontaktních údajů a to až do doby jeho písemného vyjádření nesouhlasu s tímto zpracováním. Kontaktní údaje, které kupující uvede při objednání, slouží výhradně pro potřebu provozovatele e-shopu a nebudou poskytnuty jiným subjektům s výjimkou zpracovatelů plateb.

 

 

Zboží v e-shopu je označeno štítky s následujícími údaji o skladové dostupnosti:

 

 zboží je skladem v prodejně

Zboží je skladem v naší kamenné prodejně.

Zboží

Pokud se jedná o zboží, které není nutné před prodejem kompletovat, či sestavovat, je možné jej vyzvednout (po výzvě e-mailem) ještě týž den, v případě odesílání poštou jej expedujeme následující pracovní den. Pokud nám to okolnosti dovolí, snažíme se objednávku přijatou do 11.00 hodin expedovat ještě týž den.   

Kola

Pokud se jedná o jízdní kolo, to může být:

  • skladem sestavené a seřízené v prodejně, nebo může být
  • nesestavené v krabici.

V prvním případě je k osobnímu odběru ihned (po výzvě e-mailem) nebo jej zabalíme a odešleme do 1-2 dnů.

V druhém případě je potřeba nesestavené jízdní kolo rozbalit, sestavit, seřídit a znovu zabalit, čímž se doba odeslání zpravidla  prodlouží o 1 den, tedy odesíláme do 2-3 dnů.

 

Skladem v externím skladu

Zboží (kola) jsou skladem v externím skladu

Některá kola, která nemáme v prodejně na Bílé Hoře, jsme schopni dovézt do druhého dne a ten samý den odeslat. Vše záleží na tom v kolik hodin kolo objednáte a zda máme kapacitu okamžitě kolo sestavit a zabalit. Pokud spěcháte, kontaktujte nás. 

 

skladem u dodavatele

Takto označené zboží je skladem u našeho dodavatele, zpravidla se jedná o jízdní kola, která si necháme zaslat okamžitě po obdržení Vaší objednávky, následuje rozbalení, sestavení, seřízení (případně znovuzabalení) a expedice, tedy 2-3 dny od objednání. Rozhodující je čas odeslání objednávky, pokud na dodání kola spěcháte, kontaktujte nás nejlépe telefonicky, pokusíme se dosáhnout co nejkratší lhůty.

 

 do 5 dnů

Takto označené zboží je skladem u našeho dodavatele, zpravidla se jedná o menší zboží. Abychom šetřili přepravní náklady a mohli Vám nabídnout příznivou cenu, objednáváme toto zboží hromadně, jednou týdně, obvykle v úterý, ve středu odpoledne jej máme v kamenné prodejně k osobnímu odběru, případně jej následující den odesíláme poštou. Jinými slovy zboží, které objednáte během jednoho víkendu, máte před následujícím víkendem doma.

 

štítek na dotaz (štítek "na dotaz")

Tento štítek se automaticky objeví u zboží, které jsme měli skladem, ale bylo právě prodáno a ještě nebylo znovu naskladněno. V případě zájmu učiňte dotaz e-mailem, nebo telefonicky, dostupnost Vám zjistíme.

 

Štítek "Vyprodáno"

Jak štítek naznačuje, zboží je vyprodané a v e-shopu je zobrazováno ze dvou důvodů:

1. je stále poměrně vyhledávané a je lepší Vás informovat o tom, že je vyprodané, než Vás nechat prohledávat e-shop a následně psát dotazy na toto zboží.

2. u vyprodaného zboží můžete najít související zboží a tedy vhodnou náhradu. 

 

Užitečné odkazy:

Jak vybrat kolo

Jak vybrat dětské kolo

Jak vybrat elektrokolo

Následují tabulky: 

  • Tabulka velikosti kola vzhledem k postavě
  • Tabulka velikosti dětského kola
  • Tabulka velikosti kol GT
  • Tabulka velikosti dámského oblečení Madison

Tabulka správné velikosti kola vzhledem k postavě

Výběr velikosti rámu kola podle výšky postavy

Jak vybrat správnou velikost jízdního kola? U volby velikosti vycházejte z přiložené orientační tabulky, avšak velikosti rámů se liší mezi jednotlivými kategoriemi kol i mezi jednotlivými výrobci. Lze se tedy řídit jen obecnými doporučeními. Někdy bývají pro určitého cyklistu vhodné i dvě velikosti a nestačí vycházet jen z tělesné výšky. V případě pochybností nad správnou volbou velikosti kola nás kontaktujte a my Vám rádi pomůžeme s výběrem správné velikosti u konkrétního modelu.

Tabulka uvádí hodnoty velikostí rámů pro různé výšky postavy.

jak vybrat velikost kola dle výšky postavy

Určení velikosti rámu podle délky dolních končetin

Jak vybrat kolo dle délky nohou

Velikost rámu je odvozena od délky sedlové trubky. Tato velikost je měřena od středové osy po konec sedlové rámové trubky. Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce.

Pro orientaci je zařazena i výška postavy.

Jak správně vybrat velikost dětského kola

jak vybrat velikost dětského kola

Dětské kolo rozhodně nedoporučujeme kupovat větší s tím, že dítě na kolo doroste. Dítě, zvláště pokud nemá s jízdou zkušenosti, takové kolo nemusí zvládnout a ježdění na kole mu tak k srdci nepřiroste. Je dobré se zajímat jak jsou provedeny jednotlivé součásti kola, jaká je kvalita rámu a komponentů, zda jsou brzdy opravdu funkční a převody odpovídají schopnostem dítěte. Správnou velikost kola poznáme tak, že dítěti při stoji rozkročmo nad horní rámovou trubkou zbývá pod rozkrokem ještě asi 3cm místa. Dítě by mělo pohodlně dosáhnout ze sedla na řídítka, nohama na pedály a v případě potřeby rychlého zastavení také na zem. Velikost dětských kol je vyjádřena průměrem ráfků . Tato hodnota může činit 12, 14, 16, 18, 20 a 24 palců, přičemž velikosti 14 a 18 jsou v našich končinách výjimečné. Na výběr tedy máte obvykle ze čtyř velikostí.

 

Správná velikost kola GT


Kola značky GT jsou vyráběna v několika velikostních řadách. Velikostí kola je označení výšky rámu kola (délka sedlové trubky).
Označení je u horských kol v řadě tzv. T-shirt size (S, M, L, XL), u silničních kol pak v centimetrové (52, 54, 56 ...). U T-shirt size by se jednoduše dalo říci, že jakou velikost trička nosíte, takovou velikost kola byste si měli pořídit. Praxe je ovšem závislá především na délce vašich nohou k rozkroku.
Obecné doporučení:

velikost rámu kol GT

Výška postavy v cm

Velikost rámu GT podle označení

T-shirt / silniční

do 158 cm XS / 50
159 - 168 cm S / 52
168 - 178 cm M / 54 
179 - 189 cm L / 56
nad 189 cm XL / 58

 

 

Pokud znáte délku nohou od země k rozkroku, můžete lépe určit vaši správnou velikost pokud se podíváte na geometrii příslušného modelu. Na té vás bude zajímat hodnota "Stand Over height", která určuje výšku rámu od země. Ta by měla být zhruba o 5 cm menší než je vaše naměřená hodnota.

 

 

 Tabulka velikostí dámského oblečení Madison

 

Tabulka velikostí dámských šortek madison

Jak zasíláme kola ?

před odesláním kolo vybalíme, sestavíme, seřídíme a pak znovu částečně rozebereme a zabalíme do krabice

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info