BMS (battery management system)
Každý jednotlivý článek lithiové baterie má svou vlastní malou "nabíječku", která hlídá napětí svého článku a stará se o to, aby napětí na každém jednotlivém článku v průběhu nabíjení nepřekročilo 4,2 V (tolerance 0,05V! ), při vybíjení zase nepokleslo pod 3,0V a nedošlo tak ke zničení článku.
V 36 voltové baterii je tedy těchto elektronických obvodů celkem 10 a nazývají se BMS (battery management system). Každý obvod obsahuje senzor teploty a napětí a zpravidla dvojici výkonových tranzistorů, (na obrázku jsou zobrazeny jako rezistor a spínač), které umí v případě potřeby článek vybíjet, nebo odpojovat.
Česky tomu někdy říkáme balancér, neboť vyrovnává napětí jednotlivých článků na stejnou úroveň.
A proč je to tak složité?
Protože i když při výrobě baterie jsou použity články z jedné výrobní serie, tyto nikdy nejsou zcela stejné a v průběhu nabíjení jsou některé nabité dříve a je potřeba pomoci těm slabším.
( Tím, že jsou rychleji nabíjející-se články během nabíjení pomocí výkonoých tranzistorů zároveň částečně vybíjeny do chvíle, než se napětí na všech článcích nevyrovná. - Je to zrozumitelné? T.F.).
A naopak při vybíjení BMS odpojí celou baterii v okamžiku, kdy napětí v tom jediném nejslabším článku klesne pod kritickou úroveň.
Co se stane, když ani BMS nezabrání poklesu napětí pod 2,5V ?