BMS (battery management system)

Každý jednotlivý článek lithiové baterie má svou vlastní malou "nabíječku", která hlídá napětí svého článku a stará se o to, aby napětí na každém jednotlivém článku v průběhu nabíjení nepřekročilo 4,2 V (tolerance 0,05V! ), při vybíjení zase nepokleslo pod 3,0V a nedošlo tak ke zničení článku.

 

 

BMS udržuje napětí článků Li-Ion mezi 3,0 a 4,2V

V 36 voltové baterii je tedy těchto elektronických obvodů celkem 10 a nazývají se BMS (battery management system). Každý obvod obsahuje senzor teploty a napětí a zpravidla dvojici výkonových tranzistorů, (na obrázku jsou zobrazeny jako rezistor a spínač), které umí v případě potřeby článek vybíjet, nebo odpojovat.

Česky tomu někdy říkáme balancér, neboť vyrovnává napětí jednotlivých článků na stejnou úroveň.

A proč je to tak složité?

Protože i když při výrobě baterie jsou použity články z jedné výrobní serie, tyto nikdy nejsou zcela stejné a v průběhu nabíjení jsou některé nabité dříve a je potřeba pomoci těm slabším.

( Tím, že jsou  rychleji nabíjející-se články během nabíjení pomocí výkonoých tranzistorů zároveň částečně vybíjeny do chvíle, než se napětí na všech článcích nevyrovná. - Je to zrozumitelné? T.F.).

A naopak při vybíjení BMS odpojí celou baterii v okamžiku, kdy napětí v tom jediném nejslabším článku klesne pod kritickou úroveň. 

Co se stane, když ani BMS nezabrání poklesu napětí pod 2,5V ?

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení