Kamenná prodejna: Čistovická 499/54, Praha 6. Otevřeno Po-Pá: 11-18, Čt: 11-20 hod. Tel. 725 729 111
Právě teď je ideální doba na předsezónní servis. Termín návštěvy doporučujeme rezervovat na 725 729 111.

Jaký je reálný dojezd elektrokola?

Na čem tedy hlavně závisí dojezd elektrokola? - - - - Jak vypadá elektrokolo s dojezdem 20 km? - - - - Jak vypadá elektrokolo s dojezdem 200 km? - - - - Proč je tak velký rozdíl v dojezdu elektrokola s motorem v náboji a motorem ve středovém složení? - - - -

Výrobci udávají dojezd elektrokola zpravidla za ideálních podmínek, předpokládají, že máte novou baterii, pohybujete se v nenáročném terénu, nejlépe po rovné silnici a aktivně se podílíte vlastní silou. Výrobci se často snaží údaj o dojezdu nadhodnotit. Výrobci také uvedou, že dojezd závisí na vnějších podmínkách.

Obecně uváděné hodnoty dojezdu elektrokol

  • 40-60 km (motor v náboji kola, snímač otáček klik, baterie s kapacitou 250 - 300 Wh)
  • 60-80 km (motor v náboji kola, snímač otáček klik, baterie s kapacitou 400 Wh) 
  • 80-110 km (motor v náboji kola, nebo ve středu rámu, snímač otáček klik, baterie s kapacitou  500 Wh)
  • 70-200 km (motor v rámu, tenzometr snímající sílu na pedály, baterie s kapacitou 300 - 500 Wh)

elektrokola Author 

Na čem tedy hlavně závisí dojezd elektrokola?

  • na kapacitě baterie

  • na typu motoru (středový nebo zapletený v kole)  a jeho výkonu

  • na tom, zda řídící jednotka měří sílu na pedály, či jen sleduje, zda otáčíte klikami

  • na valivém odporu pneumatik, hmotnosti cyklisty zařazeném převodu a rychlosti

  • na vnějších podmínkách, jako je povrch cesty, stoupání, vítr, teplota

  • na zvoleném stupni asistence elektropohonu

 Teď uvedu jedno kontroverzní tvrzení:

V krajních případech je dojezd elektrokola na jedno nabití baterie v rozmezí 20-200 km. 

V katalozích hodnotu 20 km neuvidíte, proto své tvrzení vysvětlím.

Jak vypadá elektrokolo s dojezdem 20 km?

Je to obyčejné elektrokolo (cenová hladina 20 000,- kč) se snímačem otáček klik, motorem v předním kole, baterií například 24V 10Ah (240Wh), na kterém cyklista jede po měkké lesní cestě, jen otáčí klikami bez použití síly a má nastavenu maximální hodnotu asistence. 

Jak vypadá elektrokolo s dojezdem 200 km?

Naproti tomu elektrokolo se středovým motorem Bosh Active, senzorem točivého momentu, baterií 500 Wh (36 V 14 Ah) v cenové hladině nad 60 000,- kč, s hladkými silničními pneumatikami v ECO módu po rovné silnici za bezvětří.... má dojezd hodně přes 200 km, viz kalkulačka BOSCH 

 Jak vypadá elektrokolo s dojezdem 200 k?

 

Proč je tak velký rozdíl v dojezdu elektrokola s motorem v náboji a motorem ve středovém složení? 

 

  • Elektrokolo vyrobené s důrazem na nízkou cenu

Pokud chceme vyrobit levné elektrokolo, použijeme elektromotor v náboji kola a aby elektrokolo vyhovělo legislativě, vybavíme jej snímačem otáček klik (aby se pohon zapínal, jen když cyklista šlape) a senzorem rychlosti (aby se odpojil motor při překročení rychlosti 25 km/h) a pak kontrolním panelem, kde můžeme nastavit asistenci v několika stupních.

Problém číslo 1

je, že účinnost motoru je nejvyšší při rychlosti cca 20-25 km/h a se snižující rychlostí účinnost klesá. Například při rychlosti pod 15 km/h nebo akceleraci je účinnost tohoto pohonu "mizerná".

Problém číslo 2

je, že řídící jednotka nepozná, zda cyklista vyvíjí sílu na pedály a podílí se na pohonu kola, či jen točí nohama (případně si nechá nainstalovat páčku, díky které šlapat nemusí vůbec) a veškerou energii dodává baterie.

Problém číslo 3

Problémem je také to, že řídící jednotka neumí podle tlaku na pedály (nemá senzor síly) proporcionálně řídit výkon motoru, ale podle snímače otáček klik pohon jen zapíná a vypíná (a to ještě s mírným zpožděním)

Pokud je na kole baterie s podprůměrnou kapacitou (standard je 36 V 10Ah, tedy 360 Wh) například baterie 24V 10 Ah , nebo 36 V 6 Ah, energie vystačí zhruba na 20 km.

Pokud vlastníme elektrokolo této konstrukce, musíme "jezdit hlavou" vysokou míru asistence používat jen do kopce, na rovinách používat nejnižší stupeň, případně asistenci vypínat a pak je možné na takovém kole docíllit dojezdu 40-50 km.

Uvedu dva příklady z praxe: 

 1. Vyzkoušel jsem na zcela obyčejném elektrokole (baterie 36V 10AH  motor 250W s jednoduchým ovládacím panelem) cestovat velmi svižně po Praze a zde je výsledek. Cesta z Bílé Hory do Vršovic, na Žižkov a zpět, celkem 40 km, převýšení 400 m, z kopce a po nábřeží jsem asistenci vypínal, od Vltavy na Bílou Horu si naopak dopřával nejvyšší stupeň přípomoci a samozřejmě aktivně šlapal. Po dojezdu v baterii zbylo ještě malé množství energie. 

2. Jeden z našich zákazníků vlastní podobné elektrokolo, jezdí s ním na ryby po polních cestách a nešlape vůbec. Má instalovaný akcelerátor, díky kterému nemusí ani točit nohama. Na jedno nabití ujede 20 km.

  • Elektrokolo vyrobené s důrazem na dlouhý dojezd

Pokud je cílem vyrobit elektrokolo s dlouhým dojezdem, umístíme motor do rámu kola a vybavíme jej tenzometrem (snímačem, který monitoruje sílu vyvinutou cyklistou na pedály).

Předpokládáme, že cyklista umí správně řadit převody a tak do velkého kopce, nebo při rozjezdu zvolí lehčí převod, než na rovině a díky tomu elektromotor stále pracuje v optimálních otáčkách s vysokou účinností. Řídící jednotka neustále vyhodnocuje sílu na pedálech (například Yamaha vyhodnocuje tuto sílu 1000x za sekundu), dále rychlost a frekvenci šlapání a v závislosti na zvoleném stupni řídí velikost asistence. 

Je to jednoduché. Jestliže cyklista jede malou rychlostí a šlape malou silou, řídící jednotka šetří energii, když cyklista vydává více energie, řídící jednotka také přidá více. Motor pracuje stále v optimálním režimu a tím je vysvětlen výrazně vyšší dojezd ( i přes 200 km)  kola se středovým pohonem a tenzometrem. 

Výbornou aplikaci pro výpočet vzdálenosti má BOSCH. Vyzkoušejte !

 

Jak zasíláme kola ?

před odesláním kolo vybalíme, sestavíme, seřídíme a pak znovu částečně rozebereme a zabalíme do krabice

Přidejte se k nám na Facebooku

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info