Kamenná prodejna: Čistovická 499/54, Praha 6. Otevřeno Po-Pá: 11-18, Čt: 11-20 hod. Tel. 725 729 111
Na servis doporučujeme objednat se telefonicky předem.

Děkujeme za pochopení.

Je lepší středový nebo zapletený motor?

Než zodpovíme tuto otázku, popíšeme si obě technická řešení.

Zapletený motor

tedy motor umístěný v předním, nebo zadním kole. Konstrukce jsou dvě, menší a lehčí o průměru cca 15 cm s planetovou převodovkou a volnoběžkou uvnitř. Pokud není motor v činnosti, díky volnoběžce neklade žádný odpor, převodová kola jsou obvykle plastová a když se opotřebí, dají se snadno vyměnit. Tento typ motoru neumožňuje rekuperaci a je obvykle dimenzován do 350 W. Vyrábí se v několika variantách s přípravou na kotoučové brzdy, pro šroubovací, nebo kazetové vícekolečko.

Druhá konstrukce je větší a těžší o průměru cca 35 cm, motor má větší počet magnetů a nemá převodovku ani volnoběžku, díky tomu je až na ložiska prakticky nezničitelný, je dimenzován obvykle až do 1000W a díky absenci volnoběžky může fungovat při jízdě z kopce, jako dynamo a dobíjet baterii ( rekuperovat ). Tato funkce se používá zřídka pro malou účinnost, neboť i při jízdě z kopce cyklista nejvíce energie spotřebuje na překonání odporu vzduchu a úspora energie se pohybuje v jednotkách procent. Díky rekuperaci se dojezd elektrokola s touto funkcí prodlouží o několik málo km. 

Stejnosměrný, nebo střídavý?

Obvykle se motory označují jako střídavé s přívlastkem bezkartáčové, to je ale polopravda.

Střídavé motory neobsahují permanentní magnety, ale ty v každém motoru elektrokola jsou.

Podívejme se jak funguje stejnosměrný motor jaký najdeme třeba v akumulátorovém šroubováku nebo v nějaké hračce:

 jak funguje stejnosměrný elektromotor

Stator obsahuje dva nebo sudý počet permanentních magnetů a vytváří trvalé magnetické pole. Rotor obsahuje obvykle tři, (nebo násobky tří) vinutí. A pak je tady komutátor tvořený kovovými lamelami, na které dosedají kartáče (uhlíky). Lamely komutátoru jsou propojeny s cívkami rotoru.

Zjednodušeně to funguje tak, že proud prochází přes kartáče do lamel, projde vinutím jedné cívky, * kde vytvoří magnetické pole a protože vinutí jsou v magnetickém poli tvořeném permanentními magnety, dojde k pootočení rotoru. Zároveň se lamely komutátoru pootočí tak, že přepnou proud do další cívky, která zase pootočí rotorem a tak pořád dokola.

* pro úplnost je potřeba dodat, že vzhledem k zapojení cívek do trojúhelníku zároveň prochází menší část proudu i dalšími dvěma cívkami. 

Při otáčení komutátoru můžeme pozorovat jiskřičky, dochází k ošoupávání a opalování jak lamel, tak kartáčů - uhlíků, což je hlavní nevýhoda stejnosměrného motoru. (kartáčového)

Z kartáčového na bezkartáčový

Pokud mechanický komutátor (můžeme jej pojmenovat jako přepínač fází) nahradíme elektronickými spínači (tranzistory) a nebude jej řídit hřídel rotoru, ale elektronika, získáme stejnosměrný bezkartáčový motor.

Ten má mnoho výhod, předně se zbavíme jiskření a opalování kontaktů, získáme možnost přesnějšího řízení otáček, výkonu a zlepší se i účinnost motoru.

Nezanedbatelnou výhodou je, že mechanickou část můžeme oddělit od elektronické a namísto spojení hřídelí je propojit kabely.

Motor v elektrokole je také stejnosměrný, ale je rozpůlen na dvě části.

Rotor se statorem je umístěn do kola a druhá část (původně komutátor) je umístěna do krabičky v blízkosti baterie, kde tvoří součást řídící jednotky.

Motory zapletené v kole mají napájecí kabel vyveden z boku v duté hřídeli. Kabel k motoru je buď třívodičový, nebo devítivodičový.

Silent

U motoru s devítivodičovým kabelem jsou 3 vodiče vyhrazeny pro napájení třech vinutí motoru a ostatní vodiče jsou určeny pro přenos informace o úhlu natočení rotoru. (To zprostředkovávají hallovy sondy rozmístěné v motoru) Řídící jednotka má tak přesnou informaci o natočení rotoru a může tak velmi přesně " zapínat" jednotlivé cívky a tím je zajištěn plynulejší rozběh, vyšší účinnost motoru a jeho tišší chod. Nevýhodou je vyšší cena. Tyto motory jsou označovány jako "silent" případně je u nich uváděno řízení sinusovým signálem.

Pokud se rozhodnete pro zapletený motor, pak vám z výše popsaného důvodu doporučíme motor s hallovými sondami (SILENT)

Basic - střelba puškou od boku

Pokud má motor jen 3 vodiče (označován jako BASIC), chybí hallovy sondy a řídící jednotka nemá přesné údaje o poloze rotoru, pak řízení motoru vypadá asi jako střelba puškou od boku. Účinnost motoru je nižší, rozběh není plynulý a motor se vyznačuje vyšší hlučností. Nicméně po rozběhu motoru se řídící jednotka "chytne" a motor funguje podobně, jako ten s hallovými sondami. Obvykle je u tohoto motoru udáváno řízení pravoúhlým signálem. 

 

 

Řešení se zapleteným motorem je obvykle levnější oproti středovému motoru a vyznačuje se následujícími vlastnostmi:

  • Zapletený motor má menší sílu (kroutící moment kolem 50 Nm) 
  • Každý elektromotor má maximální účinnost v určitých otáčkách. U zapleteného motoru je maximální účinnost motoru zvolena přibližně na 80% maximální rychlosti, tedy cca na 20 km/hod. Pokud jedeme rychlostí kolem 20 km/hod, je účinnost motoru vysoká, ale pokud  jedeme třeba do kopce rychlostí 8 km/hod, motor se nachází v pásmu nízké účinnosti, (to může být i méně než 50%) má velkou spotřebu a malý výkon, energie v baterii rychle ubývá a klesá dojezd.
  • Obvykle bývá k zapleteným motorům přiřazena řídící jednotka s magnetickým snímačem otáček klik. Tato řídící jednotka neměří sílu, kterou cyklista působí na pedály, ale spokojí se s informací, zda cyklista točí nahama, či nikoliv a podle toho zapíná a vypíná motor. Režim "zapnuto - vypnuto" má negativní vliv na hospodárnost provozu a vyznačuje se nižším dojezdem, než režim proporcionálního řízení motoru podle síly měřené na středové ose šlapacího středu, kterým disponují systémy se středovým motorem.
  • Zapletený motor ( bez volnoběžky) umožňuje rekuperaci.

Zapletené motory jsou u nás velmi oblíbené, ale v bohatších zemích jejich prodej a používání rychle klesá.

>>>>>>>>>>>>rozpracováno, pokračování brzy<<<<<<<<<<< 

 

 

Vaše nefalšované recenze
na Heuréce
 

Jak zasíláme kola ?

před odesláním kolo vybalíme, sestavíme, seřídíme a pak znovu částečně rozebereme a zabalíme do krabice

Přidejte se k nám na Facebooku

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info