Vyplatí se přestavět kolo na elektrokolo?
Vyplatí. Kdybych napsal, že ne, postrádal by tento článek smysl.
Výrobci přestavbových elektrosad vás budou přesvědčovat o výhodách takového řešení a prodejci sériově vyráběných elektrokol vás budou nutit k nákupu hotového elektrokola.
Obě skupiny mají svou pravdu, ale poslední slovo má zákazník. Tento článek mapuje výhody a nevýhody obou variant.
Za každým prodaným elektrokolem a nebo přestavěným kolem je příběh.
Ročně prodáme desítky značkových elektrokol a také přestavíme desítky kol na elektropohon. Tudíž vyslechneme desítky příběhů našich zákazníků a víme, že přestavba není pro každého a ne každý sáhne po novém elektrokole.
Kdy se přestavba vyplatí?
- Když jste vlastníkem kola, které je v dobrém technickém stavu a může vám ještě roky sloužit
- Když jste vlastníkem kola na které jste zvyklí a máte jej rádi
- Když by prodej vašeho stávajícího kola byl nevýhodný
- Když uvážíte, že přestavbou získáte lepší parametry, než nákupem levného elektrokola ve stejné cenové relaci *
- Když naopak požadujete vyšší výkon motoru, než jaký mohou nabídnout výrobci elektrokol **
- Když oželíte funkce a vychytávky, kterými se honosí značková elektrokola***
Kdy se přestavba nevyplatí?
- Když se ukáže, že vaše stávající kolo není k přestavbě vhodné
- Když nechcete dělat kompromisy.
- Když nemáte omezený rozpočet
- Když přijmete omezení evropské normy, která musí výrobci elektrokol respektovat **
- Když si chcete užít vychytávky, které umí jen výrobci elektrokol ***
A teď k těm hvězdičkám
* Když na své kvalitní kolo namontujete základní elektrosadu, zcela jistě získáte lepší stroj, než když výrobce elektrokol namontuje identickou elektrosadu na nejlevnější rám a komponenty, které na trhu sežene.
** Je potřeba uvést, že výrobci elektrokol jsou vázáni jinými předpisy (evropská norma EPAC v česku platná pod označením ČSN EN 15194 +A1), než výrobci přestavbových elektrosad (Vyhlášky Ministerstva dopravy č. 341/2014, konkrétně část z přílohy č. 12, část C).
*** Mezi vychytávky, které obvykle na základní přestavbové sadě nenajdete, je například výpočet předpokládaného dojezdu při zvoleném režimu asistence, automatické snížení výkonu při přehazování, diagnostické nástroje pro servis pohonů a v neposlední řadě e-konektivitu zahrnující například monitoring kola pomocí GPS, navigaci, sdílení tras, nebo automatické volání o pomoc při nehodě.
Elektrokolo nebo kolo s pomocným motorkem?
Zatímco elektrokolo vyrobené podle evropské normy pro elektrokola EPAC musí mimo jiné (zejména max rychlost 25 km/h) splňovat podmínku nominálního (průměrného) výkonu motoru 250 Wattů, výrobci elektrosad mohou nabídnout výkon motoru až 1000 Wattů, neboť podle Vyhlášky českého ministerstva dopravy se bude jednat o kolo s pomocným motorkem. Původně byla norma zamýšlena pro motory spalovací, ale je stále v platnosti a to i na motory elektrické. Navíc tato vyhláška nezakazuje použít akcelerátor, tedy páčku, nebo otočnou rukojeť, kterou můžeme ovládat motor bez nutnosti šlapání.
Hlavní rozdíly:
Elektrokola
jsou již při vývoji navrhována pro osazení elektrosadou. Rámy jsou těžší, než u běžných kol, protože výrobci kalkulují s větším namáháním. Kabeláž je vedena vnitřkem rámu a baterie, která obvykle splývá s rámem, bude stále častěji integrovaná přímo v rámové trubce. Elektrokola se zapleteným motorem se zásadně neliší od běžných kol, jen mají silnější patky pro uchycení motoru. Samostatnou kapitolou je lože pro středový motor. To je vyrobeno přesně pro daný typ motoru a nelze do něho použít žádný jiný. Je obvyklé, že jedna značka vyrábí několik typů motorů a každý potřebuje jiné lože. Tím, že je motor zakomponován v rámu, nejsou výrobci nijak omezeni při konstrukci ideální geometrie rámu stejně jako u kol neelektrických. Konstrukci celoodpružených elektrokol s vysokými zdvihy, stejně tak využití těch nejmodernějších technologií, nestojí nic v cestě. Značková elektrokola se středovým motorem jsou technologickým skvostem, vypiplaným do posledního detailu, tomu také odpovídá jejich cena, která ani v období slev neklesá pod 50 000,- kč
Přestavěná kola
Zejména ta se zapleteným motorem používají z 90% identické komponenty, jako elektrokola. Ale protože se jedná o dodatečnou montáž, kabeláž je vedena po povrchu rámu, baterie je dodatečně připevněna pomocí nýtovacích matic na rámovou trubku nebo na nosič a nezřídka je potřeba improvizovat při montáži senzorů, zejména u středového složení. Motor je většinou dodán již zapleten v ráfku a proto se z původního kola jen přemontuje jen vícekolečko a obutí a původní vypletené kolo zbude. Výhodou tohoto řešení je zachování původních převodů i včetně trojpřevodníku.
U středového motoru to bývá komplikovanější. Jednak je potřeba, aby středová spojka rámu kola byla vhodná pro montáž elektromotoru. Asi největší komplikací je to, že při montáži elektromotoru dojde k vyosení klik i převodníku až o 20mm vpravo, čímž dochází k velkému křížení řetězu a ne každý cyklista se smíří s tím, že šlape trochu nakřivo. Obojí již se dá řešit tunningovými klikami a převodníky, ale cena za takové řešení je v řádu tisíců korun. Až na výjimky je k dispozici jen motor s frekvenčním snímačem otáček. Konstrukce středových motorů umožňuje použít pouze jednopřevodník. Hlavním benefitem tak zůstává téměř neomezený výkon motoru ( tedy 1000W, což je na kolo docela luxus).
Závěr a cenové relace:
Přestavba na elektrokolo se vyplatí, pokud vlastníte vhodné neelektrické kolo, nemíříte do vysokohorského terénu a nechcete do el. pohonu investovat velké peníze (přestavba se zapleteným motorem cca od 20 000,- kč)
Nebo naopak požadujete výkon motoru od 250 do 1000 wattů, což běžná elektrokola ze zákona nenabízejí. (přestavba se středovým motorem cca od 27 000,-Kč)
V podobném cenovém rozpětí můžete naopak mít nové elektrokolo s nejasným původem elektrických komponentů a slabší baterií (kolem 20000)
V ceně kolem 30 000,- kč již bude elektrokolo pocházet od zavedeného výrobce a bude snadno servisovatelné (stále se jedná o elektrokolo se zapleteným motorem).
V cenovém rozpětí od 30 000,- do 40 000,- kč se bude stále jednat o elektrokola se zapleteným motorem, ale s výrazně kvalitnějšími mechanickými komponenty kvalitnějším motorem a vyšší kapacitou baterie
A teprve v cenách nad 40 000,- kč se objevují první sériová elektrokola se středovým motorem a torzním snímačem, obvykle s čínským systémem Bafang,
Elektrokola se značkovými systémy jako například Shimano, Yamaha, Bosch... začínají cca na 50 000,- kč
Pomohl vám článek?