Zvýšení rychlosti elektrokola až na 50 km/h
Platná legislativa ... Proč čipovat? ... Proč nečipovat? ... Zvýšení rychlosti elektrokol s pohonem Bosch, Yamaha, Bafang a Shimano
Jak je jistě všeobecně známo, elektrokolo na pozemních komunikacích dle platné evropské legislativy musí kromě jiného splňovat podmínku, že se po překročení rychlosti 25 km/h motor odpojí a cyklista může vyšší rychlosti pokračovat jen za pomoci síly vlastní. (či za pomoci gravitace, větru...)
Osobně si myslím, že tento koncept má svou logiku a i díky němu (cca před deseti lety jej prosadila Yamaha) se elektrokolo dočkalo masového rozšíření.
Proč čipovat?
Nicméně, jako prodejce elektrokol jsem se setkal s množstvím důvodů, proč maximální rychlost zvýšit:
- Mez vypnutí 25 km/h je stanovena nešikovně, jezdím rychlostí kolem 27 km/h a motor se každou chvíli zapíná a vypíná, což je nepříjemné
- V Americe mají stanoven limit 32 km/h
- Existují rychlá elektrokola s limitem do 45 km/h (ale platí pro ně speciální legislativa - pozn. TF)
- Chci jezdit mimo veřejné komunikace, kde omezení neplatí
- Prostě to chci
Pro Vás všechny sděluji, že umíme
Zvýšit rychlost asistence elektrokol až na 50 km/h u pohonů Yamaha, Bosch, Shimano a Bafang
No a pak jsou tady i důvody,
Proč elektrokolo NEčipovat:
- Pokud radikálně zvýšíme rychlost, kterou se bude elektrokolo pohybovat, je logické, že bude docházet k vyššímu opotřebení nejen součástí pohonu, baterie, ale také třeba pouzder odpružené vidlice. Nezřídka se setkávám s požadavkem na montáž silnějších brzd, neboť stávající nejsou dost účinné, nebo se přehřívají.
- Jakýmkoli zásahem do elektrokola, kterým se mění vlastnosti, je dotčena záruka na celé elektrokolo.
- V případě, že se uživatel "načipovaného" elektrokola stane účastníkem dopravní nehody, stává se velmi snadno viníkem nehody z titulu jízdy na neschváleném dopravním prostředku. Pak nastává druhá fáze, kdy pojišťovna požaduje část nákladů po provozovateli "načipovaného elektrokola"
Pravdy a polopravdy
Svět není černobílý a tak ani argumenty výše neplatí doslova.
- "Když budu reklamovat závadu, tak před tím vymontuji čip a nikdo nic nepozná." Možná ano, možná ne, ale je třeba si uvědomit, že stejně jako Google, tak i řídící jednotka shromažďuje velké množství dat a pro výrobce není problém je získávat. Například diagnostika pohonu Bosch se dá provádět, jen když je měřící počítač připojen k internetu a například baterie tohoto systému zapisuje údaje o teplotě skladování, vyčerpané energii, o tom, jak dlouho se nacházela ve vybitém stavu a podobně. Výrobci se logicky budou proti čipování bránit.
- Vysoké rychlosti elektrokola si budu užívat jen mimo silnice, na silnici, či cyklostezce čip deaktivuji. Ani tady není vše černobílé, neboť i zdánlivě polní cesta může být pozemní komunikací ve smyslu zákona o provozu na pozemních komunikacích, viz wikipedie:"Silnice, místní komunikace a účelová komunikace nejsou v terénu ani v běžně dostupných mapách od sebe zpravidla žádným dopravním značením rozlišeny, což v praxi působí problémy při určování práv a povinností, které z kategorie pozemní komunikace vyplývají. "
- Na západ o našich hranic se již běžně stává, že pokud projedete na elektrokole kolem policistů nezvykle vysokou rychlostí, můžete být požádáni, abyste i se svým elektrokolem absolvovali cestu policejní dodávkou do nejbližžší autorizované zkušebny, kde se vašemu kolu podívají na zoubek. A již samotná existence čipu v elektrokole pak znamená nedobrovolný příspěvek do stání pokladničky. Je jen otázkou času, kdy se podobná služba elektrocyklistům rozšíří i k nám.