Na co nezapomenout před dovolenou?

Již je to několik let, co se mi stala tahle příhoda, za kterou se stydím. Ne zase tolik, abych se o ni s Vámi nepodělil.

Krásné letní počasí, děti u babičky a tak jsme vyrazili se ženou na cyklovýlet do Jizerek. Slunce svítí, teplota akorát,
krásné výhledy, prostě pohoda. Až do okamžiku, než zasyčel unikající vzduch z pneumatiky.

"Pche, taková prkotina" jsem přece mechanik,

... majitel prodejny s koly a servisem, výměna duše je pro mne hračka, zvládnu to i po slepu, v duchu se holedbám.

Jenže ouha. Když přepravujeme kola na střešním nosiči, musím sundat pumpičky z kol, protože jsou uchyceny zrovna v místě, kde kleština střešního nosiče svírá spodní rámovou trubku. Normálně je tam před jízdou nasadím a jede se, ale proč jsem to dneska zapomněl udělat?

Nevadí, jsme na cyklostezce, stopneme projíždějící cyklisty a poprosíme o zapůjčení pumpičky. Než nějaký cyklista pojede, vyměním duši , abychom jej zdrželi co nejméně.

Duši jsem nezapomněl, brašničku pod sedlem nesundávám a tak je za pár minut nová duše v plášti a po chvíli lovíme prvního zachránce. Pumpuji, pumpuji, ale vzduch někde uniká, sakra! Jak je možné, že nová duše (na duši je tedy razítko s rokem výroby 2005), takže otázka zní jinak - jak je možné, že ještě nepoužitá duše uniká?

Bleskově vymontuji duši a nacházím díru jako pra...

Vracím pumpičku se slovy, že nebudeme zdržovat, v klidu duši zalepíme a stopneme někoho dalšího.

 

duše byla v brašně několik let a jak se tam natřásala, tak se na jednom místě prošoupala.

 

Znovu prohlížím díru na duši a začíná mi to být jasné. Byla v brašně několik let a jak se tam natřásala, tak se na jednom místě prošoupala.

  

Nalezení příčiny mě vždycky uklidní a tak otevřu krabičku s lepením. Normálně jsem klidný člověk, ale to co spatřuji mě vytáčí k nepříčetnosti ........

 Do krabičky jsem přidal kovovou redukci na autoventilek a tato redukce časem  prošoupala plechovou tubu s lepidlem mé oblíbené značky TIPTOP. Lepidlo vyteklo a zničilo zbylý obsah krabičky.


Fotka otevřené krabičky s lepením, které se stejně jako duše několik let kvedlalo v brašně pod sedlem.

 

 Příčina katastrofy je patrná na první pohled. Do krabičky jsem přidal kovovou redukci na autoventilek a tato redukce časem  prošoupala plechovou tubu s lepidlem

Příčina katastrofy je patrná na první pohled.

Do krabičky jsem přidal kovovou redukci na autoventilek a tato redukce časem prošoupala plechovou tubu s lepidlem mé oblíbené značky TIP TOP. Lepidlo vyteklo a zničilo zbylý obsah krabičky. 

Abych to zkrátil:

zastavujeme další cyklisty... prosíme o lepení, ...lepíme, ... pak čekáme na další tlupu bikerů, kteří nám stejně ochotně půjčují pumpičku a já se nikomu z těch dobrých lidiček neodvažuji pochlubit, že přes 20 let dělám servis jízdních kol.

... Kovářova kobyla prostě chodí bosa... :)

Po zhruba hodinové přestávce se vydáme na cestu a bez dalšího defektu dokončujeme výlet.


A ponaučení na konec :

  • zajistit, aby se duše a lepidlo nemohly prošoupat
  • občas zkontrolovat obsah brašničky
  • před jízdou vždy zkontrolovat, zda pumpička je na svém místě na kole..

z příhody jsem se poučil a teď Vám ukážu, co všechno nyní vozím v brašničce a jaké další úpravy a vylepšení jsem udělal, aby se mi podobná věc neopoakovala.

... mohu nechat o pár deka víc... ?

Vždy jsem vozil v brašně na nářadí o něco více věcí, než je běžné, protože když se přihodí něco kamarádům, obvykle prosebné pohledy směřují směrem ke mně. Takže zde je obsah mojí podsedlové brašny, která váží "o pár deka víc":

Multifunkční klíč s nýtovačem a centrklíčem, náhradní duši a montpáky, to má každý a proto popíšu jen věci zbývající a některé vychytávky.

Nářadí a náhradní součástky, které vozím s sebou v brašně pod sedlem

 

Duše v hadříku a smrštěná

Duše v hadříku a smrštěná

Po příhodě s prošoupanou duší jsem duši začal balit do hadříku a následně ji zabalím smršťovací folií, čímž duše maximálně zmenší objem a hadřík chrání hrany balíčku před prošoupáním. Podobně balím duše i ostatním členům rodiny a proto na duši vždy napíšu fixem rozměr a typ ventilku.

Redukce na autoventilky v houbičce na nádobí

Redukce na autoventilky v houbičce na nádobí

Abych nemusel v případě huštění duše s autoventilkem přestavovat koncovku pumpičky, (často nejde pumpička na autoventilku udržet a podfukuje) vozím v krabičce s lepením redukci, se kterou je huštění autoventilku velmi snadné, ale po příhodě s prošoupanou tubou lepidla, redukci v krabičce nenechávám volně, ale vloženou do kousku molitanu (v tomto případě jsem ustřihl kousek houbičky na nádobí).

Patku přehazovačky na dovolené těžko seženete

Patku přehazovačky na dovolené těžko seženete

Výměnná patka přehazovačky, jinak nazývaná též jako rámová koncovka je sočástka, která má 2 funkce.

1. je na ní přišroubována přehazovačka

2. slouží k ochraně přehazovačky, případně k ochraně rámu samotného

Koncovka je vyrobena z měkkého, v případě, že se nachází na karbonovém rámu, tak z křehkého materiálu, aby se v případě pádu kola na přehazovačku koncovka ohnula, nebo praskla a nedošlo tak k poškození rámu, případně přehazovačky. Po výměně patky za novou asi tak v polovině případů není nutné kupovat novou přehazovačku a

 

zničená patka tak splnila svůj účel - položila život za přehazovačku.

Patku s sebou vozím proto, že každý výrobce rámů, vyrábí několik různých patek, které nejsou kompatibilní (zaměnitelné) s patkami jiných výrobců a proto je obtížné, třeba na dovolené sehnat patku přesně odpovídající značce a modelu kola.  Doporučuji patku zakoupit v prodejně, ze které pochází Vaše kolo a na dovolené máte klid. 

Pozn. Některé levné, převážně ocelové rámy výměnnou patku nemají. Očko se závitem pro přehazovačku je součástí rámu.

Víte která značka kol (z našeho portfolia) poprvé použila výměnnou patku přehazovačky?

Rychlospojka, lanko, destičky...

Rychlospojka, lanko, destičky...

O možnosti přetržení / roznýtování řetězu jsem již psal a proto doporučuji mít s sebou rychlospojku šířky odpovídající Vašemu řetězu. Pokud máte nýtovač, je celkem jednoduché zbavit se poškozeného článku a použít rychlospojku.

Zkrácení a znovusnýtování řetězu bez rychlospojky je obtížnější, lámací nýty různých délek a kousek řetězu vozím pro strýčka příhodu.

 

Lanko přehazovačky není moc důležité, ale zažil jsem přetržené lanko v neděli v poledne a následná jízda na jeden převod (+ 3 převodníky) není žádný med.


Destičky jsou z poloviny sjeté, mohl jsem je vyhodit, ale už se mi stalo, že vyjížďka byla v půlce a destičky byly sjeté na kov, tak těch pár gramů navíc uvezu.


Všechny tyto drobnosti jsem opět zabalil do smršťovací folie.

Latexové rukavice pro první pomoc

Už jste někdy rvali patřičně špinavý řetěz zaklíněný mezi převodníkem a rámem? A pak šli s černýma rukama na poštu, či do obchodu s potravinamí?

Důvodů pro jednorázové rukavice, které se dají pořídit za 3,- kč kus je mnoho.

Jeden z nich je pro případ poskytnutí první pomoci krvácejícímu, když nevíte, zda nemá v sobě nějaký ten virus.

Sbalené nářadíčko

Takhle vypadá moje "KPZetka" 

Sbalené nářadí na kolo

 

Přestože moje  brašna má CLICK FIX, tak ji ještě připevním polyamidovým páskem původně určeným do klipsen a pečlivě utáhnu. Pak mám jistotu, že 

1. se nestane, že se brašna za jízdy z klipu uvolní.

2. obsah brašny se uvnitř netře o sebe a nedojde tak prošoupání duše.

 

Brašna GT pod sedlem

 

přeji Vám krásnou dovolenou bez defektů a bez nehod.

P.S. pokud máte nějakou příhodu, o kterou se chcete podělit, napište mi.

 

Tomáš Fiala

tomas@velofiala.cz
 

Vložit zprávu do knihy návštěv

Zpráva

Kontrolný kód

i

* (Povinné)

Žádné zprávy nebyly zatím vloženy.

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení