Kamenná prodejna: Čistovická 499/54, Praha 6. Otevřeno Po-Pá: 11-18, Čt: 11-20 hod. Tel. 725 729 111
Na servis doporučujeme objednat se telefonicky předem.

Děkujeme za pochopení.

kola 2020

haibike xduro

Detailní popis produktu HAIBIKE SDURO HardSeven Life 8.0 i500Wh 2019

 

  • Rám aluminium 6061, intube Battery Concept (IBC), pevná osa M12 (1.75) x 142mm, kotoučová brzda Post Mount

Pohonný systém

  • Motor Bosch Performance Speed, 350W, 60Nm, 45km/h
  • Displej Bosch Intuvia
  • Baterie Bosch powertube, 500 Wh
  • Nabíječka Bosch Standard Charger 4A

Komponenty elektrokola

  • Vidlice SR Suntour Mobie 45 Lockout, vzduch, zdvih: 80mm, hliníkový sloupek 1 1/8" - 1 1/2" zeslabený, pevná osa
  • Řazení Shimano Deore XT M8000 Shadow Plus, 11-rychlost
  • Řadící páčka Shimano SLX M7000, rapidfire
  • Kazetový pastorek (zadní) Shimano SLX M7000, 11-46 zubů
  • Řetěz KMC e11s
  • Převodník Haibike CNC sprocket, 20, ušlechtilá ocel
  • Brzdová páčka Magura MT4
  • Brzda (přední) Magura MT4, 180mm, 2-piston disc brake
  • Brzda (zadní) Magura MT4, 180mm, 2-piston disc brake
  • Pláště Schwalbe Super Moto X, 62-584, reflexní pruhy
  • Ráfky Rodi Tryp 35, nýtovaný, ráfek s dutinou, hliník
  • Přední náboj Haibike Components thehub ++ Pevná osa 15x100mm
  • Zadní náboj Haibike Components thehub ++ Pevná osa 12x142mm
  • Paprsky Sapim Leader, černá
  • Řídítka Haibike Components thebar + 720mm
  • Gripy XLC Sport bo2 gripy se zajištěním na šrouby
  • Představec Haibike Components thestem ++, A-head, Bar bore: 31.8mm, 12˚
  • Hlavové složení A-Head Tapered, Cartridge, hliník
  • Sedlo Haibike Components thesaddle
  • Sedlovka Haibike Components theseatpost ++, patentní, 31.6mm
  • Pedály Wellgo C29
  • Světlomet Busch & Müller Lumotec IQ-X E Tagfahrlicht, 150 lux
  • Zadní světlo Busch & Müller Toplight Line E Brake
  • Dynamo přes baterii systému
  • Nosič standwell systém nosičů S-Pedelec, XLC Carrymore
  • Blatníky SKS, chromoplast
  • Stojan Ursus Mooi, nastavitelný
  • Hmotnost 26.1kg
  • Povolená celková hmotnost 130kg
  • Velikost kol 27.5"

Winora 2020 záloha blok za

Detailní popis produktu Tria 9 jednotrub. 500Wh 28 9-r. Alivio

Pohonný systém

  • Motor Bosch active plus, 250w, 50nm, 25km/h
  • Displej Bosch intuvia
  • Baterie Bosch powerpack, 500 wh
  • Nabíječka Bosch standard charger 4a

Komponenty elektrokola

  • Rám Aluminium 6061, tapered head tube
  • Vidlice Sr suntour nex e25-hlo lockout, ocelová pružina, zdvih: 50mm, hliníkový sloupek 1 1/8" - 1 1/2" zeslabený
  • Řazení Shimano alivio t4000, 9-rychlost
  • Řadící páčka Shimano altus m2000, rapidfire
  • Kazetový pastorek (zadní) Shimano hg200, 11-34 zubů
  • Řetěz Kmc e9s
  • Ochrana řetězu Horn catena 18f
  • Převodník Lasco, 38, hliník
  • Brzdová páčka Tektro t275, hliník
  • Brzda (přední) Tektro t275, 180mm, hliník, 2-piston disc brake
  • Brzda (zadní) Tektro t275, 160mm, hliník, 2-piston disc brake
  • Pláště Schwalbe road cruiser, 42-622, reflexní pruhy , schwalbe road cruiser, 47-559, reflexní pruhy
  • Ráfky Ryde zac421, ráfek s dutinou, hliník
  • Přední náboj Hliníkový náboj
  • Zadní náboj Hliníkový náboj
  • Paprsky Sapim leader, černá
  • Řídítka Ergobar, oversize 640mm
  • Gripy Xlc comfort bo3 comfort bo2, s opěrkou zápěstí
  • Představec Alu, winkelverstellbar, bar bore: 31.8mm
  • Hlavové složení A-head tapered, ball bearing
  • Sedlo Selle royal viento
  • Sedlovka Patentní odpružená, 31.6mm, hliník
  • Pedály Vp e461 mit reflektor, hliník
  • Světlomet Busch & müller upp, 30 lux
  • Zadní světlo Axa blueline
  • Dynamo Přes baterii systému
  • Nosič Racktime rt-336, snapit
  • Blatníky Rpz evo, chromoplast
  • Stojan Ursus mooi, nastavitelný
  • Hmotnost 23.9kg
  • Povolená celková hmotnost 130kg
  • Velikost kol 28"

Jak si představujete ideální městské elektrokolo?

Na rozdíl od obyvatelů severských zemí, dávají Češi přednost kolům a elektrokolům sportovním.

To ale neplatí pro všechny, stále více cyklistů používá elektrokolo k cestě do zaměstnání, popojíždění po městě a nebo po upravených cyklostezkách, nepotřebují pneumatiky s hrubým vzorkem, ani vidlici se zdvihem 120 mm, ani sportovní posed pro ovládání kola ve složitém terénu natož pak pevnost rámu pro skoky přes potoky.

A pak je mezi námi velká skupina cyklistů, kteří se dříve nebo později stanou majiteli umělého kloubu, či hledají elektrokolo ryze praktické.

Jinými slovy, zaznamenali jsme zvýšený zájem o kvalitní městská elektrokola s pohodlným posedem, značkovými komponenty a nízkým nástupem.

Nástup jako do tramvaje, nízké těžiště, značkový motor, vzpřímený posed, blatníky, osvětlení, nosič, stojánek a nadčasový design.

Právě tyto atributy splňuje většina elektrokol Winora.

Ideální městské elektrokolo se středovým motorem a  níským nástupem

Hlavní znaky:

Rám

Nízké těžiště (nosičovou baterii budete v kolekci Winory hledat marně) Ať se jedná o klasický dámský, klasický pánský, nebo jednotrubkový rám, vždy je baterie umístěna co nejníže, aby kolo mělo nízko umístěné těžiště, což oceníte zejména při manipulaci, kdy se kolo nekácí. Středový motor je samozřejmostí.

Monotube hýbe světem.

V nabídce sice najdeme kola s klasickým dámským ( dvoutrubkovým ) nebo klasickým pánským (uzavřeným) rámem, ale jedna silná hydroformingem tvarovaná monotube vyhoví všem. Elektrokol s monotube rámem je v nabídce většina.

 

Třešničkou na pomyslném dortu je Modular Rail Systém MRS

Tato vychytávka je použita na elektrokolech řady Sinus iX. Jedná se o kolejničku na hlavní rámové trubce, do které lze umístit vícero věciček. (Bohužel ne všechny najednou) Asi nejzajímavější je možnost namontovat RANGE EXTENDER, tedy druhou baterii a získat tak až 1 KWh energie k ataku na dojezd kolem 200 km. Nejčastěji tuhle kolejničku ale využijeme na košík na láhev, jehož umístění na elektrokolech bývá problém. Na výběr máme klasický košík, nebo „bezkošíkové" řešení FIDLOCK. Tahle hračka funguje tak, že součástí láhve je magnetický držák a jeho protikus je namontován v MRS.

Láhev stačí přiblížit k rámu a systém si téměř sám přitáhne a zacvakne do rámu. Když se chceme napít, láhev pootočíme, jako tretru na SPD a uvolníme. Funguje to perfektně. Další možností je víceúčelová brašna na nářadí, či malou svačinu a nebo držák lankového zámku. Ten jako jediný lze namontovat současně s baterií, lahví, nebo brašnou.

 

Pohonná jednotka

Samozřejmě ta nejlepší, od Německého Bosche, nebo Japonské Yamahy. k dispozici jsou jak úspornější motory Bosch Active s menším kroutícím momentem, tak i nadupané motory Bosch Performance CX,  které jsou nasazovány na ryze sportovních elektrokolech.

Motory Bosch jsou osazeny na elektrokolech SINUS a SIMA, na elektrokolech Yacun, Yuacatan a Radius najdeme motory Yamaha.

Winora používá 4 modely motoru Bosch -  od Active 40 Nm až po Performance cx 75 Nm

Přestože Winora vyrábí převážně městská elektrokola, škála použitých motorů nevylučuje jízdu v extrémně kopcovitém terénu.

Rozdělení motorů ve zkratce:

Bosch Active line

  • maximální velikost přípomoci 250% výkonu cyklisty
  • maximální kroutící moment 40 Nm
  • maximální kadence (otáčky pedálů za minutu) při které motor pomáhá  100 ot/min (90 v ECO módu)
  • Hmotnost motoru 2,9 kg
  • určení: město a rovinatý terén 

Bosch Active line PLUS

  • maximální velikost přípomoci 270% výkonu cyklisty
  • maximální kroutící moment 50 Nm
  • maximální kadence (otáčky pedálů za minutu) při které motor pomáhá  100 ot/min (90 v ECO módu)
  • Hmotnost motoru 3,2 kg
  • určení: cyklostezky ve zvlněném terénu 

Bosch Performance line

  • maximální velikost přípomoci 275% výkonu cyklisty
  • maximální kroutící moment 63 Nm
  • maximální kadence (otáčky pedálů za minutu) při které motor pomáhá  120 ot/min 
  • Hmotnost motoru <4 kg
  • určení: sportovní zatížení v náročném terénu na trekingových a horských kolech 

Bosch Performance CX

  • maximální velikost přípomoci 300% výkonu cyklisty
  • maximální kroutící moment 75 Nm
  • maximální kadence (otáčky pedálů za minutu) při které motor pomáhá  120 ot/min 
  • Hmotnost motoru <4 kg
  • určení: Alpský terén, extrémní zatížení MTB 

Všechny motory disponují nominálním výkonem 250W, pomáhají do rychlosti 25 km/h  jsou vybaveny funkcí rozpoznání řazení, což ocení všichni, kteří během "přehazování" nezvolní, motor to udělá za ně a tak šetří přehazovačku, řetěz a pastorky.

K dispozici jsou 4 jízdní režimy přípomoci

  1. ECO
  2. TOUR
  3. SPORT
  4. TURBO

a samozřejmě režim OFF bez přípomoci motoru, u Performance CX je možné režim SPORT nahradit režimem E-MTB, což je jakýsi automat, který mění jízdní režimy automaticky v rozsahu ECO až TURBO, podle "vlastního uvážení"Jak vybrat pohonnou jednotku podle kroutícího momentu? Jaký je rozdíl mezi 40 a 80Nm?

Tato otázka je překvapivě jednoduchá. Maximální velikost kroutícího momentu můžeme porovnávat jen v okamžiku, kdy motor pracuje na maximální výkon a to je při akceleraci nebo do velmi prudkého kopce. Je to podobné, jako u výkonu motoru automobilu, pokud je malý, tak když na křižovatce padne zelená, asi nevystřelíme, jako ten mladík ve sportovním voze ve vedlejším pruhu, ale pokud pojedeme v koloně padesátkou, tak je úplně jedno, kolik koníků nám řehtá pod kapotou. Elektrokola mají podle platné legislativy omezen výkon na 250W a rychlost na 25 km, takže po akceleraci a dosažení cestovní rychlosti pod 25km/h se budou chovat všechny motory skoro stejně. Pokud vyberete úsporný motor Bosch Active s kroutícím momentem 40Nm, budete mít delší dojezd, ale v prudkém kopci vám kolegové s Yamahou PW-X2 (80Nm) ukáží záda.

Baterie 300 - 500Wh

Baterie – nejdražší součást elektrokola je umístěna buď na jedné z rámových trubek co nejníže, aby elektrokolo mělo nízko umístěné těžiště. Trendem je schovávat baterii do rámové trubky, kola, kterých se to týká, mají v názvu malé písmeno i. Baterie mají energii (nesprávně kapacitu) 300 – 500Wh, třístovka se ale vyskytuje zřídka.

Jaký dojezd má elektrokolo s baterií 300 ... 400 ... 500Wh?

Na to Vám neodpovíme, závisí to přibližně z 1/3 na elektrokole, z 1/3 na okolních podmínkách a z 1/3 na cyklistovi. Existuje kalkulačka dojezdu, kde si můžete zadat jaký máte motor, jakou kapacitu baterie, kolik vážíte, v jakém terénu a jakou rychlostí se pohubujete a kalkulačka Vám spočítá předpokládaný dojezd v rozmezí 25 -250Km. Nebo si u nás půjčte jedno z našich testovacích elektrokol na den, nebo na víkend a vyzkoušejte si dojezd na vámi zvolené trati. (půjčovné je pár kaček, ale chceme vysokou kauci cca 40 000,- kč)

Spočítejte si dojezd elektrokola

Několik užitečných odkazů:

Kalkulačka dojezdu elektrokola

Baterie – trocha teorie tě nezabije

Jak pečovat o baterii?

Mrkněte na náš Tahák:

Jak správně pečovat o baterie

Ovládací panely

Winora pro rok 2020 používá na elektrokolech s motorem BOSCH tyto ovládací panely:

  • Intuvia
  • Purion
  • Kiox

Bosch vyrábí ještě palubní počítač NYON a systém COBI, což je řešení, u kterého namísto displeje namontujete na řídítka vlastní smartphone a připojíte jej přes bluetooth. Popíšeme si panely Intuvia, Purion a Kiox.  

Popišme si vlastnosti ovládcích panelů Intuvia, Purion a Kiox podrobněji:

Intuvie

Služebně nejstarší počítač Intuvia má vlastní akumulátor, takže můžeme zobrazovat hodnoty a měnit nastavení i když není umístěn na kole. Můžeme jej také dobíjet přes USB, například z počítače. Pokud je panel Intuvia v držáku na řídítkách, je jeho akumulátor dobíjen z hlavní baterie elektrokola. Akumulátor není uživatelsky výměnný a pokud dojde k jeho zničení (typicky tehdy, pokud jej přes zimu necháte na kole v garáži a zmrzne) pak displej funguje pouze pokud je v držáku a je napájen z hlavní baterie. 


Součástí displeje Intuvia je malý ovladač se čtyřmi tlačítky, který se montuje na řídítka do bezprostřední blízkosti rukojeti, tak aby bylo možno celý systém ovládat palcem bez pouštění řídítek. Ovladač má dvě tlačítka pro zvýšení, snížení, nebo vypnutí asistence, jedno tlačítko na ovládání zobrazení hodnot na displeji a jedno pro podporu při tlačení kola (WALK do 6 km/h) zbylá tlačítka jsou součástí displeje.

XDuro počítač Intuvia

Intuvia zobrazuje:

 

    • okamžitou rychlost
    • průměrnou rychlost
    • maximální rychlost
    • denní vzdálenost
    • celkovou vzdálenost
    • hodiny
    • čas jízdy
    • předpokládaný dojezd v závislosti na zvoleném stupni asistence a aktuálním nabití akumulátoru
    • stupeň nabití akumulátoru
    • okamžitý výkon motoru
    • zobrazení kódu závady v případě, že se něco pokazí.

Tip: Ke kolu s Intuvií většinou dostanete pytlíček se šroubkem M3. Ten použijete tehdy, pokud nechcete mít panel sundavací. Musíte odšroubovat držák z řídítek, nasunout Intuvii, zespodu zašroubovat šroubek a pak celý držák i s panelem našroubovat na řídítka.

 

 

Purion 

Vše co potřebujete sledovat a ovládat, máte na dosah ruky.

 Ovládací panel Purion se odstěhoval k levému gripu a uvolnil tak místo na středu řídítek například pro brašnu.

displej Bosch Purion

Bosch purion - ovládací panel na dosah ruky

Ovládací panel Purion je krabička s displejem a tlačítky, která je na pevno přišroubována na levé straně řídítek a její kabel vede až k motoru, takže pravděpodobnost, že na rozdíl od Intuvie, či Nyonu vám ji někdo odcizí, je menší.

 

Ovládací prvky 

 

 

Bosch Purion  ovládací prvky

 

 

Ovládání je jednoduché, jen je potřeba znát několik zkratek:

  • Asistent chůze má dvoustupňové zapínání, aby nedošlo k neočekávanému roztočení motoru. Je třeba zmáčknout tlačítko asistenta a následně tlačítko PLUS.
  • Pro přepínání módu slouží tlačítko MÍNUS po dobu 2 sec,
  • Smazání denní vzdálenosti docílíme dlouhým stiskem PLUS a MÍNUS
  • Jas displeje nastavíme při zapnutí a současném držení PLUS nebo MÍNUS.
  • Osvětlení, pokud je osazeno a napájeno z pohonné baterie, se zapíná dlouhým stiskem PLUS a vypíná dlouhým stiskem MÍNUS
  • Nejčastěji však tlačítka PLUS a MÍNUS stiskneme krátce pro změnu režimu od ECO přes TOUR, SPORT nebo eMTB až do režimu TURBO.

Zobrazované údajeBosch Purion zobrazované hodnoty

 

Purion zobrazuje

  • okamžitou rychlost
  • ujetou denní vzdálenost
  • ujetou roční vzdálenost
  • jízdní režim
  • dojezd
  • stav baterie (jeden dílek je 20% kapacity)*

* pokud symbol baterie bliká a baterii nelze využít k pohonu kola, je ještě cca 2 hodiny možné používat osvětlení. Purion nemá akumulátor, ale dva uživatelsky výměnné články CR2016.

Kiox

Nový palubní počítač Kiox nabízí všechny funkce, které sportovní jezdec potřebuje.

 

Vlastnosti:

  • Barevný displej 1,9" odolný proti poškrábání (Gorila sklo)
  • Podsvícení se přizpůsobuje okolním světelným podmínkám
  • Umí spolupracovat s elektronickými systémy řazení
  • Podpora DualBattery: zobrazuje úroveň nabití obou baterií
  • Výběr z 9 jazyků s absencí češtiny
  • Možnost nabíjení externích zařízení přes USB (5V 1000 mA)
  • Zobrazení servisních intervalů
  • Walk asistent se dvěmi úrovněmi podpory
  • Tlačítko pro ovládání osvětlení
  • Magnetický držák na řídítka nebo představec pro snadné uchycení a vyjmutí - drží spolehlivě i v terénu.
  • Interní baterie umožňuje prohlížení zaznamenaných údajů i mimo elektrokolo

 

Ovládací prvky:

Bosch Kiox na elektrokolech Winora

Zobrazované funkce:

  • okamžitá rychlost
  • průměrná rychlost
  • porovnání okamžité a průměrné
  • ujetá vzdálenost celková
  • ujetá vzdálenost dílčí
  • stav nabití baterie ( podporuje i Dual battery
  • zobrazení tepové frekvence
  • výkon jezdce
  • výkon motoru
  • mód asistence
  • hodiny / stopky 

 

Kiox funkce

Baterie

Stejně jako většina výrobců elektrokol, používá i Bosch k pohonu lithium-iontové články Li-Ion 18650 (18650 znamená 18x65mm). V útrobách plastového pouzdra se jich v závislosti na kapacitě baterie mačká 40 nebo 50 ks.

 

powerpack Bosch pro elektrokola

BMS -  battery management system

To je ta destička s mikroprocesory na levém "powerpacku".

Kromě jednotlivých článků obsahuje pouzdro desku BMS . BMS se stará o to, aby články byly jako v bavlnce, tedy aby nebyly vybíjeny pod bezpečnou mez, nebo naopak přebíjeny. BMS dále zaznamenává mnoho podružných údajů, jako počet nabíjecích cyklů, nejnižší a nejvyšší teplotu, v jaké se baterie nacházela, jak dlouho jsme ji zapomněli ve vybitém stavu. BMS také hlídá, zda je baterie nabíjena pomocí originální nabíječky, připojena jen a pouze k řídící jednotce elektrokola Bosch a v případě, že zjistí nějaký problém, baterii odpojí a zablokuje. Většinu těchto údajů lze zobrazit při připojení kola na diagnostiku. V případě reklamace má výrobce tyto údaje k dispozici a pokud například zjistí, že baterie zmrzla, reklamaci zamítne.

Bateriím věnujeme velký prostor na stránce o elektrokolech, proto zde uvedeme jen údaje vztahující se k bateriím Bosch.

Odkaz na stránky o bateriích:

 Vše co vás zajímá o bateriích pro elektrokola  (něco z historie, jak správně nabíjet jak správně skladovat baterie, informace o možnosti repasovat baterie a také jak lze baterii zničit)

Něco z historie, aneb kde se vzala značka Winora?

Založil ji v roce 1921 cyklista (jak jinak?) Engelbert Wiener , který se proslavil tím, že jako jeden z prvních postavil pro své dcery dětská kola. Od té doby se značka Winora orientuje na výrobu cestovních kol pro celou rodinu.

Winora a Haibike

Pravděpodobně znáte spíše značku Haibike, jenž jako jedna z prvních začala sériově vyrábět sportovní elektrokola. (2010) Pak vězte, že Haibike je dceřinou společností (od r. 1995), jejíž „matkou" je právě Winora. I přesto, že v současnosti patří jak Haibike, tak Winora pod křídla finanční skupiny ACCEL, oběma značkám stále šéfuje zakladatelova vnučka Susanne Puello. Winora je tedy rodinnou firmou se stoletou tradicí

Historie značky Winora sahá do roku 1914

Vášnivý cyklista Engelbert Wiener otevřel svou první prodejnu kol v roce 1914. Proslavil se tím, že jako jeden z prvních postavil pro své dcery dětská kola (viz dobové foto). Rodinnou firmu Winora nyní vede zakladatelova vnučka Susanne Puello (vpravo).

 

 

popisek Haibike Bosch 2020 rozprac

Elektrokolo s pohonem BOSCH patří k tomu nejlepšímu, co lze na poli jízdních kol s elektropohonem pořídit.

Firmu Bosch a její výrobky netřeba představovat, v segmentu pohonů elektrokol se Bosch pohybuje od roku 2010. Bosch si zakládá na tom, že celý systém (kromě japonských článků pohonné baterie) je vyráběn v Evropských zemích. Německé kvalitě odpovídá také cena, která je vyšší, než pohonné jednotky z Asie.

 sada elektropohonu elektrokol Bosch

Na obrázku středový motor Performance CX s rámovou baterií a "chytrým" displejem intuvia s ovládacím panelem s tlačítky a joystickem.

Jako stavebnice LEGO

V současnosti je k dispozici stavebnicový systém čítající 5 středových motorů s různými vlastnostmi, 3 typy ovládacích panelů a pohonné rámové, nosičové baterie s energií 300, 400 a 500 Wh. Od roku 2018 existuje možnost duálního zapojení dvou baterií a s výslednou energií 1 kWh v rámu lze lehce překonat vzdálenost 200 km na jedno nabití. Systém doplňují 3 typy nabíječek.

Od rekreačního využití až po adrenalinový sport

Výrobci elektrokol mohou namíchat komponenty tak, aby vzniklo na jedné straně úsporné cestovní elektrokolo s dlouhým dojezdem, nebo nadupaný sportovní speciál do extrémních podmínek na straně druhé.

Jediné, co konstruktéry svazuje, jsou normy omezující maximální rychlost na 25 km/h (nebo 45 km/h pro tzv. rychlá elektrokola ) a nominální výkon 250W, který ale, jak se dočteme níže, ve špičkách může dosahovat až úctyhodných 610 Wattů!

Představení jednotlivých stavebních kamenů:

Elektromotor

Základem každého elektrokola je elektromotor s řídící jednotkou. Ta je integrována v pouzdře motoru a komunikuje s ovládacím panelem, s externím snímačem rychlosti a baterií ( ano i s baterií a pokud jí podstrčíme jinou baterii, než originální, systém nebude fungovat).

Jak vybrat správný motor BOSCH?

 

jak vybrat motor bosch na elektrokolo

Pro základní orientaci poslouží obrázek výše, nyní probereme vlasatnosti jednotlivých motorů:

Motory Active line a Active line PLUS

Nejmenší a nejlehčí z rodiny motorů Bosch ( 2,9 kg ). Motor Bosch active line je velmi tichý, úsporný a designově čistý. Poskytuje podporu pro jízdu ve městě, ideální pro dojíždění do zaměstnání, či víkendové vyjížďky v lehkém terénu. Nízký kroutící moment 40 Nm se projevuje jemnou akcelerací a téměř jej nevnímáme. Nízký kroutící moment souvisí s nižší spotřebou a tím delším dojezdem. Reálný dojezd v běžném městském provozu s baterií 400 Wh se blíží sedmdesáti kilometrům. Nový motor Active line má na rozdíl od motorů Performance běžný velký převodník a může být namontován na kole s torpédem ( protišlapací brzdou) Motor poskytuje maximální podporu 250% vzhledem k síle vynakládané samotným cyklistou.   

Motor Active line PLUS

má o trochu větší kroutící moment (50Nm) a maximální podporu ve výši 270%, jinak je identický s Active line.

Bosch active line 2018 motor  Oceněn cenou RED DOT AWARD 2017 

 

Motor Performance line 

má větší kroutící moment oproti Active line ( max 63Nm ) maximální podpora je ve výši 275% vzhledem k výkonu cyklisty, vyrábí se v provedení s maximální rychlostí 25 km/h a také ve verzi s rychlostí do 45 km/h (350W) pro tzv. rychlá elektrokola.

Provoz rychlých elektrokol je schválen na celém území EU již od 1.1.2016, v Česku je však velmi problematické takové kolo přihlásit a provozovat ( nutnost přidělení registrační značky, řidičské oprávnění na malý motocykl, platba povinného ručení a nemožnost legálně používat cyklostezky)

motor bosch performance lineMotor řady Performance Line je určen pro cyklisty se sportovními ambicemi a nejlépe je mu na lesní pěšině v členitém terénu a na singltrailech.

Motor Bosch Performance CX

motor pro elektrokolo Bosch Performance CX

Motor Performance CX ve srovnání se svými  bratry Active  a Performance  vyniká nejvyšším kroutícím momentem v režimech Turbo a eMTB a sice hodnotou 75 Nm. 

Předurčení pro nejdrsnější jezdce MTB signalizuje již tvar pohonné jednotky s menším pouzdrem a matnou povrchovou úpravou. Jednotka poskytuje silné zrychlení a v turbo režimu nejvyšší kroutící moment ze všech pohonných jednotek Bosch.

V turbo režimu poskytuje jednotka téměř trojnásobný výkon, než je výkon jezdce, přesně je to 300% výkonu cyklisty. 

Nový režim eMTB

Od poloviny roku 2017 je k dispozici nový režim eMTB. jedná se o jakýsi automat, který sám přepíná mezi ostatními režimy - od Tour po Turbo. Až 300% podpory a neuvěřitelné dynamiky poskytují tu nejlepší možnou podporu na všech terénech, stejně jako lepší akceleraci. Podpora motoru se automaticky přizpůsobuje jízdnímu stylu jednotlivce, takže není třeba ručně měnit režimy podpory. Kdo jednou zkusí, už režim eMTB nevypíná. 

Režim eMTB nahrazuje režim SPORT. Režim eMTB lze aktivovat i u starších kol s pohonem Performance line CX. Upgrade vám provedeme po dohodě na počkání.   

Podrobnosti k jednotlivým režimům níže.

 

Pro snazší orientaci v parametrech motorů Bosch uvádím následující tabulku. V tabulce jsem označil údaje, které stojí za povšimnutí.

porovnání parametrů motorů bosch pro elektrokola

komentář:

* Velikost podpory motoru ve vztahu k výkonu cyklisty

znamená, že řídící jednotka měří tlak na pedály a podle toho reguluje výkon motoru. V uvedeném případě stojí za zmínku, že u motoru Performance CX v režimu TURBO je tato podpora až 300 % výkonu cyklisty samotného.

** Kroutící moment

je hodnota, která udává jakou sílu má motor při určitých otáčkách, u elektrokol to bývají ty otáčky středové hřídele, na které je daný pohon konstuován, tedy na kadenci 100-120 otáček za minutu.

Protože některé motory mají vloženou převodovku mezi kliky a převodník ( a ten se točí 2,5 x rychleji s 2,5x menší silou) a některé ne, je hodnota v tabulce přepočítána tak, jako kdyby tam převodovka nebyla.

Velikost kroutícího momentu nás bude zajímat při rozjezdu do kopce,

nebo v TURBO režimu, kdy motor pracuje na maximální výkon.  Pak se stane, že ve srovnávacím testu elektrokol pořádaném redaktory nejmenovaného časopisu propadne horské elektrokolo nejmenované značky, do kterého výrobce umístil motor s malým kroutícím momentem. To horské elektrokolo se v testu do kopce vůbec nerozjelo. Jinými slovy motory s malou hodnotou kroutícího momentu se hodí pro městská a crossová kola, pro horská kola se hodí motory s vyšší hodnotou kroutícího momentu. 

A nyní je jasné, proč v tabulce má motor Active line v TURBO režimu maximální kroutící moment 40Nm a naproti tomu motor Performance CX na té stejné hodnotě začíná v režimu ECO.

Motor Performance CX disponuje maximálním kroutícím momentem 75Nm, což oceníme, právě v náročném terénu, kde má kolo s tímto pohonem pohádkovou akceleraci. Kdo nevyzkoušel, neuvěří :-)

 

Jak je možné, že i když mají všechny motory stejný nominální výkon 250 Wattů, mají rozdílný kroutící moment?

Velikost kroutícího momentu je totiž závislá na výkonu a otáčkách, výkon je omezen legislativou na 250W a otáčky jsou shodné s frekvencí šlapání a ta má také své limity.

Výkon je dán součinem úhlové rychlosti a kroutícího momentu.

Jedinou možností, jak docílit vyššího kroutícího momentu je zvýšit výkon motoru.

Ten není překročen trvale, ale krátkodobě při akceleraci nebo do prudkého kopce. A to legislativa umožňuje.

V technických specifikacích jsem vyšťoural, že BOSCH uvádí tyto hodnoty maximálního výkonu:

365 W při 70 otáčkách a 415 W při 78 otáčkách za minutu u motoru Active line

455 W při 70 otáčkách a 570 W při 88 otáčkách za minutu u motoru Performance line

540 W při 70 otáčkách a 610 W při 80 otáčkách za minutu u motoru Performance CX

zdroj BOSCH Technical Customer Documentation 2015

 

Uvedené překročení maximální povolené hodnoty výkonu 250W neporušuje platnou legistlativu, protože se nejedná o nominální (průměrné) hodnoty, ale o krátkodobé překročení.

 

Kombinace 300 % podpory, točivý moment 75 Nm a 610 W výkonu

dělá z pohonu Performance CX doslova démonizovaný produkt. Pozor, jízda na kole s pohonem Performance CX vzbuzuje závislost !

 

Maximální kadence, při které motor pomáhá

Všiměte si (v tabulce výše), že motory Active jsou navrženy tak, aby maximální výkon poskytovaly při nižší frekvenci šlapání (100 otáček za minutu) než motory vyšší kategorie (Performance line 105 otáček a Performance CX 120 otáček za minutu)

Důvodem je fakt, že trénovaný cyklista je zvyklý točit nohama vyšší kadencí, (optimum se nachází právě v blízkosti 120 ot/min) než rekreační cyklista, který běžně točí 60-80 ot/min.

Funkce rozpoznání řazení

Touto funkcí jsou vybaveny všechny motory Bosch určené do sestavy s klasickou přehazovačkou. Vychytávka funguje tak, že v okamžiku, kdy začneme přehazovat, řídící jednotka tento stav na základě informací ze senzorů rozpozná a přechodně sníží výkon motoru. Tím šetří přehazovačku, řetěz i jednotlivé pastorky. Funguje to perfektně. 

Již víte, který motor je pro vás ten pravý?

  

Ovládací panely

 ovládací panely Bosch Purion, Nyon a Intuvia

S řídící jednotkou se budeme dorozumívat pomocí ovládacího panelu s displejem, který je nejvhodnější?

Intuvia Nyon, nebo Purion?


Elektrokola s pohonem Bosch jsou nejčastěji dodávána se základním ovládacím panelem INTUVIA, dražší modely s "chytrým" panelem NYON. Tyto displeje se montují na střed řídítek nad představec a k levé ruce vede kabel s ovládacími tlačítky.


Intuvia nebo Nyon?

V roce 2017 přibyl do rodiny panel Purion (displej kombinovaný s tlačítky).

Ovládací panel Purion se odstěhoval k levému gripu a uvolnil tak místo na středu řídítek například pro brašnu.

displej Bosch Purion

Popišme si vlastnosti ovládcích panelů podrobněji:

Intuvie

Počítač Intuvia má vlastní akumulátor, takže můžeme zobrazovat hodnoty a měnit nastavení i když není umístěn na kole. Můžeme jej také dobíjet přes USB, například z počítače. Pokud je panel Intuvia v držáku na řídítkách, je jeho akumulátor dobíjen z hlavní baterie elektrokola. Akumulátor není uživatelsky výměnný a pokud dojde k jeho zničení (typicky tehdy, pokud jej přes zimu necháte na kole v garáži a zmrzne) pak displej funguje pouze pokud je v držáku a je napájen z hlavní baterie. 


Součástí displeje Intuvia je malý ovladač se čtyřmi tlačítky, který se montuje na řídítka do bezprostřední blízkosti rukojeti, tak aby bylo možno celý systém ovládat palcem bez pouštění řídítek. Ovladač má dvě tlačítka pro zvýšení, snížení, nebo vypnutí asistence, jedno tlačítko na ovládání zobrazení hodnot na displeji a jedno pro podporu při tlačení kola (WALK do 6 km/h) zbylá tlačítka jsou součástí displeje.

XDuro počítač Intuvia

Intuvia zobrazuje:

 

    • okamžitou rychlost
    • průměrnou rychlost
    • maximální rychlost
    • denní vzdálenost
    • celkovou vzdálenost
    • hodiny
    • čas jízdy
    • předpokládaný dojezd v závislosti na zvoleném stupni asistence a aktuálním nabití akumulátoru
    • stupeň nabití akumulátoru
    • okamžitý výkon motoru
    • zobrazení kódu závady v případě, že se něco pokazí.

Tip: Ke kolu s Intuvií většinou dostanete pytlíček se šroubkem M3. Ten použijete tehdy, pokud nechcete mít panel sundavací. Musíte odšroubovat držák z řídítek, nasunout Intuvii, zespodu zašroubovat šroubek a pak celý držák i s panelem našroubovat na řídítka.

NYON - palubní počítač

Pokud bažíte po moderních technologiích, nebo jste jen hračičkové, je NYON jako stvořený právě pro vás.

palubní počítač nyon

Nyon je více než jen palubní počítač pro elektrokola, je to společník na cesty, který s vámi bude od okamžiku plánování cesty, až po její vyhodnocení. Během jízdy vás bude navigivat, hlídat tepovku, při propojení se smartfonem vás upozorní na příchozí zprávu, kontroluje stav baterie a pohlídá dojezdovou vzdálenost. Svá data můžete prostřednictvím wi-fi a bluetooth on-line sdílet na portálu eBike Connectivity.

Díky Nyonu bude mít vaše drahá polovička dokonalý přehled o vašich aktivitách a tak na zálety zapomeňte.

Chytrý panel Nyon v sobě sdružuje nepřeberné množsví funkcí, které můžeme rozdělit do čtyř skupin: Tachometr, navigace, sporttester a komunikace.

Jednotlivé funkce jsou popsány v tlustém manuálu, zde je nebudeme podrobně popisovat, jsou zřejmé z následujících obrázků:

Tachometr a ovládací prvky

 

nyon jako cyklocomputer

Navigace

 

nyon jako navigace

Sporttester

nyon jako sporttester

Přehledná palubní deska

palubní počítač bosch nyon 

 Konektivita

 

nyon konektivita

Purion 

Vše co potřebujete sledovat a ovládat, máte na dosah ruky.

Bosch purion - ovládací panel na dosah ruky

Ovládací panel Purion je krabička s displejem a tlačítky, která je na pevno přišroubována na levé straně řídítek a její kabel vede až k motoru, takže pravděpodobnost, že na rozdíl od Intuvie, či Nyonu vám ji někdo odcizí, je menší.

 

Ovládací prvky 

 

 

Bosch Purion  ovládací prvky

 

 

Ovládání je jednoduché, jen je potřeba znát několik zkratek:

  • Asistent chůze má dvoustupňové zapínání, aby nedošlo k neočekávanému roztočení motoru. Je třeba zmáčknout tlačítko asistenta a následně tlačítko PLUS.
  • Pro přepínání módu slouží tlačítko MÍNUS po dobu 2 sec,
  • Smazání denní vzdálenosti docílíme dlouhým stiskem PLUS a MÍNUS
  • Jas displeje nastavíme při zapnutí a současném držení PLUS nebo MÍNUS.
  • Osvětlení, pokud je osazeno a napájeno z pohonné baterie, se zapíná dlouhým stiskem PLUS a vypíná dlouhým stiskem MÍNUS
  • Nejčastěji však tlačítka PLUS a MÍNUS stiskneme krátce pro změnu režimu od ECO přes TOUR, SPORT nebo eMTB až do režimu TURBO.

Zobrazované údajeBosch Purion zobrazované hodnoty

 

Purion zobrazuje

  • okamžitou rychlost
  • ujetou denní vzdálenost
  • ujetou roční vzdálenost
  • jízdní režim
  • dojezd
  • stav baterie (jeden dílek je 20% kapacity)*

* pokud symbol baterie bliká a baterii nelze využít k pohonu kola, je ještě cca 2 hodiny možné používat osvětlení. Purion nemá akumulátor, ale dva uživatelsky výměnné články CR2016.

 

Baterie

Stejně jako většina výrobců elektrokol, používá i Bosch k pohonu lithium-iontové články Li-Ion 18650 (18650 znamená 18x65mm). V útrobách plastového pouzdra se jich v závislosti na kapacitě baterie mačká 40 nebo 50 ks.

 

powerpack Bosch pro elektrokola

BMS -  battery management system

To je ta destička s mikroprocesory na levém "powerpacku".

Kromě jednotlivých článků obsahuje pouzdro desku BMS . BMS se stará o to, aby články byly jako v bavlnce, tedy aby nebyly vybíjeny pod bezpečnou mez, nebo naopak přebíjeny. BMS dále zaznamenává mnoho podružných údajů, jako počet nabíjecích cyklů, nejnižší a nejvyšší teplotu, v jaké se baterie nacházela, jak dlouho jsme ji zapomněli ve vybitém stavu. BMS také hlídá, zda je baterie nabíjena pomocí originální nabíječky, připojena jen a pouze k řídící jednotce elektrokola Bosch a v případě, že zjistí nějaký problém, baterii odpojí a zablokuje. Většinu těchto údajů lze zobrazit při připojení kola na diagnostiku. V případě reklamace má výrobce tyto údaje k dispozici a pokud například zjistí, že baterie zmrzla, reklamaci zamítne.

Bateriím věnujeme velký prostor na stránce o elektrokolech, proto zde uvedeme jen údaje vztahující se k bateriím Bosch.

Odkaz na stránky o bateriích:

 Vše co vás zajímá o bateriích pro elektrokola  (něco z historie, jak správně nabíjet jak správně skladovat baterie, informace o možnosti repasovat baterie a také jak lze baterii zničit)

Powerpack 300, 400 a 500 Wh 

Bosh používá na elektrokolech rámové a nosičové baterie o kapacitě 8,2 Ah, 11,0 Ah a 13,4 Ah (Ampérhodin). Častěji než s kapacitou se setkáme s údajem o množství uložené energie ve Watthodinách. (Kapacita baterie vynásobená střední hodnotou napětí baterie, tedy například 8,2 Ah x 36V =  295 Wh což je případ powerpacku 300Wh) 

Udávat energii ve Watthodinách je přehlednější, než uvádět kapacitu v Ampérhodinách,

neboť různé systémy pohonu elektrokol pracují na různých napětích, typicky 24, 36, 43 a 48 Voltů a při kapacitě například 10Ah má baterie v jednotlivých případech energii 240, 360, 430 a 480 Watthodin. Pokud k dané kapacitě zároveň neuvedeme napětí, je údaj o kapacitě nicneříkající.   

Haibike XDuro s baterií 500Wh

Do roku 2016 byly k dispozici tyto 3 Powerpacky ve dvou provedeních, na nosič a do rámu, pro rok 2017 Bosch připravil řešení DualBattery umožňující dosáhnout energie 800 - 1000Wh. Kombinovat lze rámové i nosičové powerpacky 400 a 500 Wh.

 

dualbattery powerpack bosch

Systtém DualBattery umožňuje prodloužit dojezd až za hranici 200 km na jedno nabití, elektronika automaticky přepíná baterie jak při jízdě, tak při nabíjení. Zapojení nepodporuje zapojení powerpacků 300 Wh.

Modular rail system

Haibike modular rail system

 

S modular rail systémem se setkáme u nejvyšších řad elektrokol Haibike s pohonem Bosch. Hlavní baterie je schována v rámové trubce, ve vrchní části trubky je inegrována drážka do níž lze namontovat úchyty pro druhou baterii, nebo brašnu, nebo láhev. Ve všech případech je možné ještě k tomu namontovat držák lankového zámku. Jukněte na video:

 

 

Třešničkou na pomyslném dortu je Modular Rail Systém MRS

Tato vychytávka je použita na elektrokolech řady Sinus iX. Jedná se o kolejničku na hlavní rámové trubce, do které lze umístit vícero věciček. (Bohužel ne všechny najednou) Asi nejzajímavější je možnost namontovat RANGE EXTENDER, tedy druhou baterii a získat tak až 1 KWh energie k ataku na dojezd kolem 200 km. Nejčastěji tuhle kolejničku ale využijeme na košík na láhev, jehož umístění na elektrokolech bývá problém. Na výběr máme klasický košík, nebo „bezkošíkové" řešení FIDLOCK. Tahle hračka funguje tak, že součástí láhve je magnetický držák a jeho protikus je namontován v MRS.

Modural rail system Haibike a Winora

Obrázek od Haibike - (Winora má identický MRS)

Láhev stačí přiblížit k rámu a systém si téměř sám přitáhne a zacvakne do rámu. Když se chceme napít, láhev pootočíme, jako tretru na SPD a uvolníme. Funguje to perfektně. Další možností je víceúčelová brašna na nářadí, či malou svačinu a nebo držák lankového zámku. Ten jako jediný lze namontovat současně s baterií, lahví, nebo brašnou. Jukněte na video:

 

Pohonná jednotka

Samozřejmě ta nejlepší, od Německého Bosche, nebo Japonské Yamahy. k dispozici jsou jak úspornější motory Bosch Active s menším kroutícím momentem, tak i nadupané motory Bosch Performance CX,  které jsou nasazovány na ryze sportovních elektrokolech.

Motory Bosch jsou osazeny na elektrokolech SINUS a SIMA, na elektrokolech Yacun, Yuacatan a Radius najdeme motory Yamaha.

Winora používá 4 modely motoru Bosch -  od Active 40 Nm až po Performance cx 75 Nm

Přestože Winora vyrábí převážně městská elektrokola, škála použitých motorů nevylučuje jízdu v extrémně kopcovitém terénu.

Rozdělení motorů ve zkratce:

Bosch Active line

  • maximální velikost přípomoci 250% výkonu cyklisty
  • maximální kroutící moment 40 Nm
  • maximální kadence (otáčky pedálů za minutu) při které motor pomáhá  100 ot/min (90 v ECO módu)
  • Hmotnost motoru 2,9 kg
  • určení: město a rovinatý terén 

Bosch Active line PLUS

  • maximální velikost přípomoci 270% výkonu cyklisty
  • maximální kroutící moment 50 Nm
  • maximální kadence (otáčky pedálů za minutu) při které motor pomáhá  100 ot/min (90 v ECO módu)
  • Hmotnost motoru 3,2 kg
  • určení: cyklostezky ve zvlněném terénu 

Bosch Performance line

  • maximální velikost přípomoci 275% výkonu cyklisty
  • maximální kroutící moment 63 Nm
  • maximální kadence (otáčky pedálů za minutu) při které motor pomáhá  120 ot/min 
  • Hmotnost motoru <4 kg
  • určení: sportovní zatížení v náročném terénu na trekingových a horských kolech 

Bosch Performance CX

  • maximální velikost přípomoci 300% výkonu cyklisty
  • maximální kroutící moment 75 Nm
  • maximální kadence (otáčky pedálů za minutu) při které motor pomáhá  120 ot/min 
  • Hmotnost motoru <4 kg
  • určení: Alpský terén, extrémní zatížení MTB 

Všechny motory disponují nominálním výkonem 250W, pomáhají do rychlosti 25 km/h  jsou vybaveny funkcí rozpoznání řazení, což ocení všichni, kteří během "přehazování" nezvolní, motor to udělá za ně a tak šetří přehazovačku, řetěz a pastorky.

K dispozici jsou 4 jízdní režimy přípomoci

  1. ECO
  2. TOUR
  3. SPORT
  4. TURBO

a samozřejmě režim OFF bez přípomoci motoru, u Performance CX je možné režim SPORT nahradit režimem E-MTB, (vlastně už je to nastaveno z výroby),  což je jakýsi automat, který mění jízdní režimy automaticky v rozsahu ECO až TURBO, podle "vlastního uvážení"

Jak vybrat pohonnou jednotku podle kroutícího momentu? Jaký je rozdíl mezi 40 a 80Nm?

Tato otázka je překvapivě jednoduchá. Maximální velikost kroutícího momentu můžeme porovnávat jen v okamžiku, kdy motor pracuje na maximální výkon a to je při akceleraci nebo do velmi prudkého kopce. Je to podobné, jako u výkonu motoru automobilu, pokud je malý, tak když na křižovatce padne zelená, asi nevystřelíme, jako ten mladík ve sportovním voze ve vedlejším pruhu, ale pokud pojedeme v koloně padesátkou, tak je úplně jedno, kolik koníků nám řehtá pod kapotou.

Elektrokola mají podle platné legislativy omezen výkon na 250W a rychlost na 25 km, takže po akceleraci a dosažení cestovní rychlosti blízké 25km/h se budou chovat všechny motory skoro stejně. Pokud vyberete úsporný motor Bosch Active s kroutícím momentem 40Nm, budete mít delší dojezd, ale v prudkém kopci vám kolegové s motorem Bosch Performance CX (75Nm) ukáží záda.

Ovládací panely

Winora pro rok 2020 používá na elektrokolech s motorem BOSCH tyto ovládací panely:

  • Intuvia
  • Purion
  • Kiox

Bosch vyrábí ještě palubní počítač NYON a systém COBI, což je řešení, u kterého namísto displeje namontujete na řídítka vlastní smartphone a připojíte jej přes bluetooth.   

Popišme si vlastnosti ovládcích panelů Intuvia, Purion a Kiox podrobněji:

Intuvia

Služebně nejstarší počítač Intuvia má vlastní akumulátor, takže můžeme zobrazovat hodnoty a měnit nastavení i když není umístěn na kole. Můžeme jej také dobíjet přes USB, například z počítače. Pokud je panel Intuvia v držáku na řídítkách, je jeho akumulátor dobíjen z hlavní baterie elektrokola. Akumulátor není uživatelsky výměnný a pokud dojde k jeho zničení (typicky tehdy, pokud jej přes zimu necháte na kole v garáži a zmrzne) pak displej funguje pouze pokud je v držáku a je napájen z hlavní baterie. 


Součástí displeje Intuvia je malý ovladač se čtyřmi tlačítky, který se montuje na řídítka do bezprostřední blízkosti rukojeti, tak aby bylo možno celý systém ovládat palcem bez pouštění řídítek. Ovladač má dvě tlačítka pro zvýšení, snížení, nebo vypnutí asistence, jedno tlačítko na ovládání zobrazení hodnot na displeji a jedno pro podporu při tlačení kola (WALK do 6 km/h) zbylá tlačítka jsou součástí displeje.

XDuro počítač Intuvia

Intuvia zobrazuje: 

    • okamžitou rychlost
    • průměrnou rychlost
    • maximální rychlost
    • denní vzdálenost
    • celkovou vzdálenost
    • hodiny
    • čas jízdy
    • předpokládaný dojezd v závislosti na zvoleném stupni asistence a aktuálním nabití akumulátoru
    • stupeň nabití akumulátoru
    • okamžitý výkon motoru
    • zobrazení kódu závady v případě, že se něco pokazí.

Tip: Ke kolu s Intuvií většinou dostanete pytlíček se šroubkem M3. Ten použijete tehdy, pokud nechcete mít panel sundavací. Musíte odšroubovat držák z řídítek, nasunout Intuvii, zespodu zašroubovat šroubek a pak celý držák i s panelem našroubovat na řídítka. 

 

Purion 

Vše co potřebujete sledovat a ovládat, máte na dosah ruky.

 Ovládací panel Purion se odstěhoval k levému gripu a uvolnil tak místo na středu řídítek například pro brašnu.

displej Bosch Purion

Bosch purion - ovládací panel na dosah ruky

Ovládací panel Purion je krabička s displejem a tlačítky, která je na pevno přišroubována na levé straně řídítek a její kabel vede až k motoru, takže pravděpodobnost, že na rozdíl od Intuvie, či Nyonu vám ji někdo odcizí, je menší.

 

Ovládací prvky 

 

 

Bosch Purion  ovládací prvky

 

 

Ovládání je jednoduché, jen je potřeba znát několik zkratek:

  • Asistent chůze má dvoustupňové zapínání, aby nedošlo k neočekávanému roztočení motoru. Je třeba zmáčknout tlačítko asistenta a následně tlačítko PLUS.
  • Pro přepínání módu slouží tlačítko MÍNUS po dobu 2 sec,
  • Smazání denní vzdálenosti docílíme dlouhým stiskem PLUS a MÍNUS
  • Jas displeje nastavíme při zapnutí a současném držení PLUS nebo MÍNUS.
  • Osvětlení, pokud je osazeno a napájeno z pohonné baterie, se zapíná dlouhým stiskem PLUS a vypíná dlouhým stiskem MÍNUS
  • Nejčastěji však tlačítka PLUS a MÍNUS stiskneme krátce pro změnu režimu od ECO přes TOUR, SPORT nebo eMTB až do režimu TURBO.

Zobrazované údajeBosch Purion zobrazované hodnoty

Purion zobrazuje:

  • okamžitou rychlost
  • ujetou denní vzdálenost
  • ujetou roční vzdálenost
  • jízdní režim
  • dojezd
  • stav baterie (jeden dílek je 20% kapacity)*

* pokud symbol baterie bliká a baterii nelze využít k pohonu kola, je ještě cca 2 hodiny možné používat osvětlení. Purion nemá akumulátor, ale dva uživatelsky výměnné články CR2016.

Kiox

Nový palubní počítač Kiox nabízí všechny funkce, které sportovní jezdec potřebuje.

 ovládací panel Bosch Kiox

Vlastnosti:

  • Barevný displej 1,9" odolný proti poškrábání (Gorila sklo)
  • Podsvícení se přizpůsobuje okolním světelným podmínkám
  • Umí spolupracovat s elektronickými systémy řazení
  • Podpora DualBattery: zobrazuje úroveň nabití obou baterií
  • Výběr z 9 jazyků (s absencí češtiny)
  • Možnost nabíjení externích zařízení přes USB (5V, 1000 mA)
  • Možnost zobrazení servisních intervalů
  • Walk asistent se dvěmi úrovněmi podpory
  • Tlačítko pro ovládání osvětlení
  • Magnetický držák na řídítka nebo představec pro snadné uchycení a vyjmutí - drží spolehlivě i v terénu.
  • Interní baterie umožňuje prohlížení zaznamenaných údajů i mimo elektrokolo

 

Ovládací prvky:

Bosch Kiox na elektrokolech Winora

Zobrazované funkce:

  • okamžitá rychlost
  • průměrná rychlost
  • porovnání okamžité a průměrné rychlosti
  • ujetá vzdálenost celková
  • ujetá vzdálenost dílčí
  • stav nabití baterie (podporuje i Dual battery)
  • zobrazení tepové frekvence
  • výkon jezdce
  • výkon motoru
  • mód asistence
  • hodiny / stopky 

 

Kiox funkce

Baterie

Stejně jako většina výrobců elektrokol, používá i Bosch k pohonu lithium-iontové články Li-Ion 18650 (18650 znamená 18x65mm). V útrobách plastového pouzdra se jich v závislosti na kapacitě baterie mačká 40 nebo 50 ks.

Umístění baterie má vliv na těžiště elektrokola a snadnou manipulaci s ním 

Baterie – nejdražší součást elektrokola je umístěna buď na jedné z rámových trubek co nejníže, aby elektrokolo mělo nízko umístěné těžiště. Trendem je schovávat baterii do rámové trubky, kola, kterých se to týká, mají v názvu malé písmeno i. Baterie mají energii (nesprávně kapacitu) 300 – 500Wh, třístovka se ale vyskytuje zřídka.

powerpack Bosch pro elektrokola

BMS -  battery management system

To je ta destička s mikroprocesory na levém "powerpacku".

Kromě jednotlivých článků obsahuje pouzdro desku BMS . BMS se stará o to, aby články byly jako v bavlnce, tedy aby nebyly vybíjeny pod bezpečnou mez, nebo naopak přebíjeny. BMS dále zaznamenává mnoho podružných údajů, jako počet nabíjecích cyklů, nejnižší a nejvyšší teplotu, v jaké se baterie nacházela, jak dlouho jsme ji zapomněli ve vybitém stavu. BMS také hlídá, zda je baterie nabíjena pomocí originální nabíječky, připojena jen a pouze k řídící jednotce elektrokola Bosch a v případě, že zjistí nějaký problém, baterii odpojí a zablokuje. Většinu těchto údajů lze zobrazit při připojení kola na diagnostiku. V případě reklamace má výrobce tyto údaje k dispozici a pokud například zjistí, že baterie zmrzla, reklamaci zamítne.

Bateriím věnujeme velký prostor na stránce o elektrokolech, proto zde uvedeme jen údaje vztahující se k bateriím Bosch.

Baterie Bosch na elektrokolech Winora:

Winora používá baterie Bosch powerpack 400 - 500 Wh a powertube 500Wh

Ze škály vyráběných baterií Bosch jsou na kolech Winora 2020 použity powerpacky 400 a 500Wh a powertube  500Wh.

Užitečné odkazy na stránky o bateriích:

Baterie – trocha teorie tě nezabije

Jak pečovat o baterii?

Mrkněte na náš Tahák:

Jak správně pečovat o baterie

  

Jaký dojezd má elektrokolo s baterií 300 ... 400 ... 500Wh?

Na to Vám neodpovíme, závisí to přibližně z 1/3 na elektrokole, z 1/3 na okolních podmínkách a z 1/3 na cyklistovi samotném. Existuje kalkulačka dojezdu, kde si můžete zadat jaký máte motor, jakou kapacitu baterie, kolik vážíte, v jakém terénu a jakou rychlostí se pohubujete

a kalkulačka Vám spočítá předpokládaný dojezd v rozmezí 25 -250Km.

Nebo si u nás půjčte jedno z našich testovacích elektrokol na den, nebo na víkend a vyzkoušejte si dojezd na vámi zvolené trati. (Půjčovné je pár kaček, ale chceme vysokou kauci cca 40 000,- kč)

 

Spočítejte si dojezd elektrokola

Bosch ve své příručce k baterii udává hodnoty dojezdu za různých podmínek a pak také tzv. kombinovanou spotřebu (**Mix různých režimů asistence).


Dojezd elektrokola Haibike XDuro s pohonem Performance CX a baterií 500Wh

Pod pojmem ideální podmínky si představme krajinu bez kopců, asfaltový povrch, jezdce o hmotnosti pod 70kg, který umí řadit vhodné převody a pohybuje se průměrnou rychlostí 15 km/h.


Pod pojmem příznivé podmínky si představme lehce zvněný terén, cesty se zpevněným povrchem, jezdce s hmotností mezi 70-80kg, který volí správné převody a pohybuje se průměrnou rychlostí 20 km/h.


A nepříznivé podmínky jsou popsány jako horský terén, pneumatiky s hrubým dezénem, necitlivé řazení, jezdec o hmotnosti nad 85 kg, protivítr a průměrná rychlost 25 km/h. 

Diagnostika, garanční a zátěžové testy baterií v našem servisu


U Velofiala testujeme baterie pomocí speciálního analyzátoru. Zákazník tak má jistotu, že s kolem od nás kupuje kvalitní baterii.

Přečtěte si proč má smysl věnovat baterii elektrokola maximální péči 

 

Nabíječky - Rychlá, Standard a Compact

Nabíječky Bosch Standard 4A, Compact 2A a Fast 6A

 
Součástí elektrokola Winora s pohonem Bosch je nabíječka do sítě 230V a to buď v provedení standard (4A), nebo compact (2A). Novinkou je nabíječka FAST Charger (6A), kterou lze dokoupit (4.400,- kč - podzim 2019).

Porovnání parametrů:

Compact Charger

  • maximální proud 2A
  • Hmotnost 600g
  • Nabití 50% baterie 500Wh: 3,5 hod
  • Nabití 100% baterie 500Wh 7,5 hod 

Standard Charger

  • maximální proud 4A
  • Hmotnost 800g
  • Nabití 50% baterie 500Wh: 2 hod
  • Nabití 100% baterie 500Wh 4,5 hod 

Fast Charger

  • maximální proud 6A
  • Hmotnost 1000g
  • Nabití 50% baterie 500Wh: 1,2 hod
  • Nabití 100% baterie 500Wh 3 hod

Fast charger není vhodný pro powerpacky 300Wh, kde nabíjí max proudem jen 4A

Existovala ještě nabíječka Travel na 12V, ta ale byla vyřazena z nabídky :-( 


 Přeštěte si jak nabíjet baterii tak, abyste dosáhli její maximální životnosti

Vaše nefalšované recenze
na Heuréce
 

Jak zasíláme kola ?

před odesláním kolo vybalíme, sestavíme, seřídíme a pak znovu částečně rozebereme a zabalíme do krabice

Přidejte se k nám na Facebooku

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info