Nejslabším článkem řetězu je člověk

Upozornění

V naší ulici probíhá frézování vozovky, zde je mapka, jak se k nám dostanete z ulice Karlovarské a to jak z centra, tak z  R1, (D0) :

náhradní příjezd k provozovně

Děkujeme za pochopení.

Nejslabším článkem řetězu je člověk

Nejslabším článkem řetězu je člověk

Zjistili jsme , že nejvíce peněz za servis zákazníci utratí poté, co zanedbají nějakou součást pravidelné údržby svého kola. Tento díl našeho občasníku si klade za cíl těmto zbytečným výdajům předcházet.

Jednou z nejnamáhanějších a zároveň nejopomíjenějších součástek na kole je řetěz. Většinou jej používáme déle, než je zdrávo, s čištěním to nepřeháníme a mažeme jej jen, když se sám přihlásí zvukem podobným zpěvu hejna kanárků. Dnes probereme, jak dochází k poškození řetězu, a kdy je potřeba řetěz vyměnit a proč..

Prasklý řetěz - noční můra nejednoho cyklisty

Prasklý řetěz - noční můra nejednoho cyklisty

Každý řetěz osazený na jízdním kole může prasknout. Je lhostejné, zda stál dvě stovky, či tisíc korun. Nejhorší co nás může potkat, je , když k tomu dojde na víkendové vyjížďce, během dovolené, domů daleko a nemáme k dispozici nýtovač, nebo otevřený servis. Útěchou nám může být, když jsme se při prasknutí řetězu nezranili, případně nám nevletěla do výpletu přehazovačka a nezničila se.

Jak může člověk přetrhnout řetěz?

 

Žádný člověk nemá takovou sílu, aby řetěz přetrhnul

Žádný člověk nemá takovou sílu, aby řetěz přetrhnul

a tak je potřeba se podívat na to, jak k přetržení řetězu dochází. Už samotný pojem "přetržení" je značně nepřesný. Člověk totiž není schopen vyvinout tak velkou sílu, aby jakýkoliv z běžně používaných řetězů skutečně přetrhl. (Řetěz na kolo obvykle je schopen přenést sílu 10 000N, když zohledníme páku kliky a velikost nejmenšího převodníku, stále by bylo potřeba kliku zatížit silou cca 2 500N, tedy hmotností jezdce 250 Kg)

Vždy dochází k roznýtování extrémním bočním namáháním a to i v případě, že je článek na dvě půlky. Na životnost řetězu, vzhledem k tak zásadnímu poškození, o němž je řeč, má tedy rozhodující vliv způsob řazení. Na životnost vzhledem k opotřebení má vliv tvrdost jednotlivých částí řetězů.

 

Následky necitlivého řazení

Následky necitlivého řazení

Není to už co bývalo, kdy se opravdový cyklista poznal podle toho, jak jemně dokázal řadit a necinká-li mu řetěz na pastorcích.

Indexace převodů, náběhové zuby a tvarované články řetězů dávají možnost řadit kdykoli, třeba v kopci při plném zatížení. Řetěz, přehazovačka a pastorky to většinou vydrží. Většinou, nikoliv vždycky.

Na indexaci a výjimečné schopnosti řadících systémů také hodně hřeší závodníci, kteří řadí v plném tahu a koledují si, že o řetěz přijdou ještě před cílem.

Životnost řetězu je dána mnoha činiteli jako jsou:

  • Odolnost řetězu na oděr, tedy tvrdost povrchových vrstev jednotlivých komponentů řetězu. (čím vyšší tvrdost, tím větší odolnost)
  • Provoz řetězu, tedy jeho zatížení dané používanými převody. (pokud nesmyslně řetěz křížíme, snižujeme jeho životnost)
  • Čistota a mazání řetězu (pro provoz je důležitá čistota a mazadlo, které na sebe "nechytá" prach a ostatní špínu).

 

Takzvané vytahání řetězu je v podstatě obroušení

Takzvané  vytahání řetězu je v podstatě obroušení

vzájemných třecích ploch řetězů, tedy čepů a článků řetězu. Již při prodloužení řetězu o cca 0,8 % (to znamená na 0,09 mm na článek!) je vhodné řetěz vyměnit. Pokud vytahaný řetěz nevyměníme, zdánlivě se nic neděje, kolo šlape jako hodinky, nepatrně se zvětší ztráty při přenosu síly, ale to je nepozorovatelné.

Co se ale od tohoto okamžiku začíná dít je to, že řetěz o 0,8% delší, začíná negativně měnit tvar zubů na převodových kolečkách. Nejdříve se to začne projevovat na pastorcích s nejmenším počtem zubů, pak na těch nejčastěji používaných a nakonec na převodnících.

Pouhým okem zpozorujeme poškození zubů až když jsou pastorky, nebo převodníky stoprocentně na vyhození.

Pouhým okem zpozorujeme poškození zubů až když jsou pastorky, nebo převodníky stoprocentně na vyhození.

Tuto změnu si můžeme jednoduše vysvětlit tak, že správně dlouhý řetěz přesně zapadá do pastorku a všemi články táhne za všechny zuby najednou. Tím jsou síly působící na jednotlivé zuby malé a nedochází k opotřebování pastorku.

na obrázku neopotřebený řetěz a neopotřebený pastorek

 

Jakmile je řetěz delší, než je zdrávo,

Jakmile je řetěz delší, než je zdrávo,

táhne řetěz jen za špičku posledního zubu pastorku, který právě opouští, (ostatní články řetězu jsou volně omotané na pastorku, ale nepřenášejí žádnou sílu a práci odvedou až v okamžiku, kdy budou pastorek opouštět) a právě ten osamocený zub, na který najednou působí mnohonásobně větší síla se začne vymačkávat.

Zelené šipky označují nepoškozené zuby na pastorku, který byl používán málo,
červené označují zuby velmi poškozené na často používaném pastorku.

Čím delší řetěz, tím více se poškození zubů projeví

Čím delší řetěz, tím více se poškození zubů projeví

Mezi jednotlivými zuby se začne zvětšovat žlábek, (na zubu úplně vlevo je dokonce žlábek "vyhlodaný" do boku zubu)  do kterého prodloužený řetěz stále zapadá a stále se zdá, že je všechno v pořádku, dokud prasknutí řetězu, nebo mechanik vás nedonutí řetěz vyměnit.

(na obrázku malý převodník s velmi "vytahanými zuby")

Co když na kolo s poškozenými pastorky namontujeme nový řetěz?

Co když na kolo s poškozenými pastorky namontujeme nový řetěz?

Krátký řetěz přesně nezapadne mezi zuby poškozeného pastorku. Může se stát, že pokud jedeme po rovině, nevyskytne se žádný problém. Pokud však zabereme větší silou do kopce, nebo když chceme zrychlit, řetěz nám přeskočí o jeden, nebo několik zubů a když to nečekáme, můžeme se poroučet k zemi.

Na obrázku je vidět, jak válečky řetězu nezapadají do pastorku a výsledkem je přeskakování "střílení" řetězu.

Nejlevnějším řešením je řetěz pravidelně měřit a vyměnit jej včas

Anketa

Máme bezpečné připojení https 

Bezpečný nákup díky šifrovanému připojení SSL

Co znamená https a SSL?

 

Tato stránka používá cookies. Vice info

Přihlášení