Historie odpružení Velofiala

2005

Pohled na bimbající se hlavu našeho dítěte při jízdě po panelkách v okolí Třeboně, nebo v Jizerských Horách mě přiměl hledat nějaké řešení. Zkoušel jsem použít širší pneumatiky, ale v té době jsem sehnal pouze 2.2“ což bylo málo. Časem jsem zjistil, že vozík poskakuje méně , pokud do zavazadlového prostoru mamka naloží dostatek důležitých a těžkých věcí :-) Další řešení se nabízelo v přepletení dvacetipalcových kol za šestadvacítky, na které lze sehnat podstatně širší pneumatiky. Čím dál více jsem začal směřovat k opravdovému odpružení. Vhodný pružící prvek jsem samozřejmě začal hledat v cyklistickém sortimentu. Jako nejjednodušší se jevila možnost použít tlumiče z celoodpružených kol. Zde jsem ztroskotal na vysoké ceně takových tlumičů.

Skutečnost, že v Čechách existuje tolik krásných (ale hrbolatých) cest jako stvořených pro Croozer mě stále nutilo přemýšlet, jak vylepšit jeho jízdní vlastnosti. Jednou z možností, od které jsem si hodně sliboval, byly také pneumatiky MAXXIS v šířce 2,5 palce s měkkými boky, které jsem objednal. Bohužel jsem si neuvědomil, že pneumatiky 20 x 2,5" nejdou namontovat na stávající ráfky 406 mm, ale jsou určeny na ráfek 387 mm. Vysoká cena nových plášťů, ráfků, kratších drátů a případné přeplétání problém tedy nevyřeší. 

První zkušební odpružení

První zkušební odpružení

Jako poslední přišel na řadu nápad použít odpruženou vidlici z jízdního kola. Sáhl jsem po staré odpružené vidlici RST 281 a po týdnu přemýšlení jsem během jedné neděle vyrobil první zkušební odpružení. Velmi jednoduché, jen dvě ramena, dvě nohy z vidlice uchycené objímkami ze sjezdových řídítek, místo kuličkových ložisek na čepech ramen jen kluzná pouzdra. Pro tento experiment jsem vypletl nová dvacetišestipalcová kola. Prototyp zpočátku fungoval perfektně, najeli jsme s ním asi 400 km, ale časem začaly problémy. Ukázalo se, že kola posunutá o 15 cm dozadu měla za následek přetěžování tažné tyče, její opotřebování v místě uchycení tažné pružiny, v kluzných pouzdrech se zvětšovala vůle díky tomu se kola začala vychylovat z osy, začala tím brzdit a začaly se nám rychle sjíždět pneumatiky. Problémy vyvrcholily "nouzovým přistáním" po prasknutí jednoho nepovedeného sváru cestou na Okoř.

Odpružení Velofiala RST II 2005

Odpružení Velofiala RST II 2005

(Asi nejlepší odpružení pro Croozer, které jsem kdy vyrobil.)

Nouzové přistání s prvním prototypem (na dobové fotografii vlevo) byl impulz k výrobě nového odpružení. V další verzi odpružení z vidlice RST jsme všechny nedostatky odstranili, ale z jednoduchého prototypu vznikl relativně složitý celek. Pohyblivá ramena byla umístěna na pomocný rám, osy kol tím byly posunuty co nejvíce vpřed, aby se snížilo namáhání tažné tyče, kluzná pouzdra byla nahrazena dvěma průmyslovými zapouzdřenými ložisky na každé straně.
 

Musel jsem vyrobit 5 sad pro přátele, kteří už začínali hudrat, že jsem jim prodal neodpružené přívěsy a že bez odpružení s námi jezdit nebudou. 

S touto variantou odpružení jsme v roce 2005 najeli asi 1000 km, naši přátelé asi polovinu, a to bez jediné závady. Na rozdíl od neodpružené verze můžeme jezdit i po kamenitých cestách, před náhodným výmolem nebo kořenem není třeba prudce brzdit, přívěs se jen zhoupne. Naše děti si hrají s hračkami, nebo spí. Stávalo se, že k dovozci přívěsů firmě 2+2 se dostavil zájemce o koupi odpruženého Croozeru, který nás viděl jezdit na horách, popisoval dovozci, jak odpružení vypadá a funguje, ale dozvěděl se, že nic takového neexistuje. Dovozci přívěsů jsme odpružení předvedli až na srazu dětských přívěsů na šumavské Modravě. Na srazu byla výtečná atmosféra a potvrdilo se, že se na Šumavě dají najít trasy jak pro odpružené, tak neodpružené přívěsy. Protože zde jezdily i originálně odpružené přívěsy CHARIOT ( jedna náprava, která je k přívěsu uchycena pomocí dvou listových per) měli jsme možnost srovnání. Zaslechli jsme názor jednoho účastníka, který řekl, že „pokud bych utratil 20000,- za odpruženého CHARIOTA a pak bych viděl tohle (odpružený CROOZER) asi bych hořce zaplakal“ .

Nicméně jsme se shodli na tom, že asi nemá smysl pouštět se do nějaké sériové výroby. Při výrobě malé série 5 kusů jsme spočítali více než 50 kovodělných operací. U této série nebyla dořešena povrchová úprava všech čepů, šroubů atd. a cena za sadu takového odpružení by se v případě malé série blížila ceně samotného přívěsu.
 

Všech 5 starých Croozerů 737 s odpružením Velofiala RST je stále v provozu. Ten Kubíkův má najeto přes 5 000 km, ostatní o něco méně (prosinec 2010). Jen pasažéry jsme museli vyměnit za mladší.

Poté, co jsme uvedli do provozu odpružení z vidlic RST, začali nás cestou zastavovat uživatelé neodpružených přívěsů s prosbami o POMOC. Rozhodl jsem se hledat nějaké kompromisní řešení. V hlavě se mi zrodil nápad použít jako pružící prvek gumové lano, podobně jako je tomu u podvozku ultralehkých letadel.


Málokdo z mých přátel tomuto ztřeštěnému nápadu věřil, přesto jsem jej realizoval a dne 2.5.2006 spatřilo svět

Odpružení velofiala MINI (2006)

Odpružení velofiala MINI (2006)

O prodlouženém květnovém víkendu jsme konečně dokončili konstrukci jednoduchého cenově přijatelného odpružení pro Croozer. Cílem nebyla úprava přívěsu pro nějaké extrémní sjezdy nezodpovědných rodičů, ale snaha o zajištění maximálního komfortu pro dítě na běžných cestách mimo silnici. Hned jsme odpružení namontovali a ještě v syrovém stavu (bez povrchové úpravy) vyrazili do terénu. V sobotu jsme nesměle kroužili v lesoparku Divoká Šárka, v neděli jsme zvolili naši oblíbenou trasu z Černolických skal přes Kytín na Stožec a zpět. Náš Kubík (21 měsíců) zvyklý na šestadvacetipalcová kola a komfortní odpružení o zdvihu 10 centimetrů byl v pohodě, během čtyřicetikilometrového výletu obhospodařoval svoje plyšáky, jedl, pil, zkoumal nasbírané šišky, spal a nebo pokřikoval "mámo, táto, pápo".

 

Výsledek byl tak přesvědčivý, že bylo okamžitě rozhodnuto o výrobě. Od května 2006 jsme vybavili naším odpružením přes jeden tisíc přívěsů Croozer a pro nepolevující zájem uživatelů v této činnosti stále pokračujeme.

Popis odpružení velofiala mini

Popis odpružení velofiala mini

Konstrukce čerpá ze zkušeností s výrobou a používání odpružení pomocí odpružené vidlice RST.

  • Jako pružící prvek je použito pružné lano.
  • Lano podléhá opotřebení a je třeba ho pravidelně kontrolovat a vyměnit každých cca 250 km.
  • Každé kolo je odpruženo zvlášť podobně jako je tomu u osobních automobilů.
  • Každé ocelové rameno je uloženo na dvou průmyslových ložiskách, zapouzdřených proti vnikání nečistot.
  • Hmotnost sady je přibližně 1,5 kg, demontované brzdy váží 0,8 kg

Nevýhody

Nevýhody
  •  Rozchod kol se u modelu 737 (kid for 1) zvětší na 86 cm.
  • Kola nepřekrývá původní nárazník, je proto žádoucí zvýšit opatrnost při průjezdu mezi překážkami.
  • Pro montáž odpružení je nutné demontovat parkovací brzdy, což při použití přívěsu za jízdním kolem nevadí.
  • Nevýhodou zůstává fakt, že při montáži odpružení na dvojmístný Croozer šířka přívěsu přesahuje šířku povolenou zákonem. 
     

Výhody

Výhody
  • Přívěs s namontovaným odpružením Vám umožní opustit nebezpečné silnice a pohybovat se po polních a lesních cestách s drobnými výmoly, kameny, kořeny atd.
  • Volbou průměru lana, jeho délky a počtu smyček lze snadno nastavit tuhost pružení podle hmotnosti dítěte (+ případného nákladu).
  • Zdvih 60mm je dostačující na pohyb po polních a lesních cestách s drobnými výmoly, kameny a kořeny.
  • Odpružení reaguje i na minimální nerovnosti, ramena kmitají i na zámkové dlažbě.
  • Všechny díly se montují do stávajících otvorů v konstrukci přívěsu,
  • nedochází k žádnému zásahu do konstrukce přívěsu.
  • Vaše dítě nebude nadskakovat při přejetí nerovnosti a nebude omámeno neustálým drncáním.
  • Bude se jen pohupovat, což mu umožní v klidu si hrát, nebo spát.

 

Odpružení pro vozík Croozer VELOFIALA MINI se stalo velmi oblíbené, a to nejen ze strany uživatelů, ale také ze strany mnoha plagiátorů.

Brzdy k odpružení Velofiala

Brzdy k odpružení Velofiala

Většina našich uživatelů používá odpružený přívěs jen zapojený za kolem a původní parkovací brzdy nevyužije, část uživatelů by naopak parkovací brzdy uvítala. Z tohoto důvodu vyrábíme od roku 2010 odpružení ve dvou variantách

  • odpružení mini ECO bez brzd
  • odpružení mini BRAKES s vlastními miniaturními brzdami

Varianta odpružení BRAKES obsahuje miniaturní parkovací brzdy umístěné přímo na pohyblivých ramenech.

  • Každá brzda je tvořena nerezovým čepem s pružinou umístěným v pouzdře.
  • Pro ovládání slouží plastové držátko.
  • Zabrzdění, nebo odbrzdění se provádí jednoduše povytažením a otočením čepu o 90 stupňů.
  • Toto řešení eliminuje problémy, které vznikaly při namontování původních parkovacích brzd na pohyblivá ramena (původní těžké brzdy způsobovaly samovolné zablokování brzd při přejezdu větších nerovností).
  • Nové miniaturní brzdy váží 82 gramů, což je 10x méně, než brzdy původní.

V roce 2011 přicházíme s odpružením "Comfort" s vinutými pružinami,  po vzoru osvědčeného odpružení z vidlice RST, tentokrát však za nesrovnatelně nižší cenu oproti původnímu vzoru. Pokud jsem odpružení MINI pro Croozer nazval "kompromisem kompromisů", tak nové odpružení kompromisem rozhodně není.

Od uvedení odpružení Comfort poklesl zájem o odpružení "mini" natolik, že jsme jeho výrobu ukončili. 

Tato stránka používá cookies. Vice info

Přihlášení