Novinky 2017
Co chystají výrobci na rok 2017 ?
Pamatujete film Postřižiny a "dobu zkracování" ?
Teď přichází doba rozšiřování.
Jestliže v nedávné minulosti jsme zaznamenali nástup sněžných kol, která mají rámy uzpůsobené širokým pneumatikám, nyní dochází k tomu, že výrobci hromadně rozšiřují rámy i vidlice běžných horských kol a není snad žádný známý výrobce, který by na příští sezónu neměl v nabídce kolo s označením 27,5+.
Jedná se o horská kola s plášti šíře kolem 3" která jsou určena pro využití v terénu ať už se jedná o pěšinky, nebo závodní tratě. Výhoda širšího obutí při průjezdu zatáčkou na širším ráfku je zřejmá z následujícího obrázku:
Sám jsem jedno "plusko" týden sedlal (máme jej v naší TEST ZÓNĚ a můžete si jej také vyzkoušet) a musím říci, že jízda na něm vůbec není tak těžká, jak by se na první pohled mohlo zdát, naopak, jízda po lese ve vyhlášených českých bikových revírech, (Singltrek v Novém Městě pod Smrkem, Rychlebské stezky, Singletrai Moravský kras... doporučuji navštívit) je úžasně pohodlná, pro jízdu po silnici to ale není.
Na co si budeme muset zvyknout ?
Ruku v ruce s nástupem 27,5+ přichází i nové standardy, tedy širší náboje kol, širší vidlice, širší osy středového složení a s tím spojené
komplikace se sháněním náhradních dílů.
Pokud budete v budoucnu měnit například vidlici na svém stávajícím kole, budete muset koupit vidlici širší a k ní redukce na svůj starý "úzký" náboj předního kola. Výrobci též avizují, že obecně budou na nová kola montovat širší pneumatiky a to jak na kola horská, tak i crossová.
Letos popíšu jen novinky u těch značek, které mají své místo v našem krámečku, tedy Author, GT, Belter a Haibike s Yamahou a Boschem 2017
Co nového u Authora ?
Nový karbonový rám 29", ... Versus 27,5 PLUS, ... King Kong 16, ... Aura XR... experiment Author direct...
To je on! - Nový karbonový rám Author 29"
vyrobený AUTHOR MONOCOQUE CARBON TECHNOLOGY nadupaný všemi nejmodernějšími standardy a řešeními, jako je, zadní stavba pro pevnou osu 12x142, úchyt pro kotoučovku PM uvnitř zadního trojúhelníku, kónická hlavová trubka kompatibilní s kuželovým sloupkem vidlice "tapered", zploštělé zadní sedlové vzpěry pro absorbci rázů, prohnutá sedlová trubka pro zkrácení zadní stavby a tím lepší ovladatelnost, integrované ochranné plíšky z nerezového plechu jako ochrana proti poškození od řetězu a v neposlední řadě i vedení jak lanek řazení, tak i hadice zadní brzdy vnitřkem rámu, což je věc nepochybně elegantní, ale nejednomu mechanikovi budou vstávat na hlavě vlasy hrůzou, když bude tu hadici provlékat.
Zvětšení průměru řídítek, hlavové trubky a průměry středových os a nábojů kol je věc již běžná, příští rok se setkáme s rozšířenými vidlicemi a rámy. Jak jsem již zmínil, důvodem jsou jak jinak širší pláště a ráfky, také více pastorků na kazetě (od letoška 12 ). Jestliže doposud bylo na horském kole běžné vozit dvoupalcové pláště, tak do budoucna bude standardem šířka 2,3 -2,8 palce, tomu odpovídají širší náby s označením BOOST ( přední 110 a zadní 148 mm)
Širší pláště se objeví na kolech Author Patriot, Versus a elektrokole Elevation+
Širší pláště , vidlice, zadní stavba rámu aplikované na kole VERSUS z řady ADVENTURE (jednopřevodník 32 zubů, 11 pastorků , vidlice RST FIRST se zdvihem 140 mm, pláště 27,5x2,8")
Dětičky potěší nový model King kong 16" s plášti 16x 2,25",
který je jen o pár deka těžší, než běžné šestnáctky, ale i při absenci odpružené vidlice nabízí mnohem více zábavy při jízdě v terénu.
Eperiment Author direct 2017
Výrobce kol Author není spokojen s prací nás, nezávislých prodejců a proto v příštím roce hodlá spustit projekt přímého prodeje dražších kol (všechna karbonová, celoodpružená a některá elektrokola) zákazníkům prostřednictvím svého nového internetového portálu od kterého si slibuje zvýšení prodejů.
"Vynález" Author direct
bude dle mého názoru mít ten efekt, že vymizí kola Author vyšší kategorie z prodejen nezávislých prodejců, tedy takových, jako je ta naše. Nechme se tedy překvapit.
Superlehká kola Belter z Anglie
Mám příslib, že se již nebude opakovat situace z letošního roku, kdy byla superlehká kola Belter vyprodaná a od dubna do srpna jsme neobdrželi ani jediný kousek. (Aktuálně je plánovaná dodávka na konec října)
Těšit se můžeme zejména na Belter Early Rider 16" (5,3 kg) - v říjnu 2016
A jeho o pár deka těžšího bratříčka Belter 16 TRAIL (5,65kg)
Odlišnost je v terénních pláštích Maxxis a několika dalších detailech. Dětská kola Belter jsou poháněna prostřednictvím ozubeného řemenu, mají brzdové páky, na které dítě dosáhne, průmyslová ložiska v nábách a pedálech a jsou dotažená do posledního mdetailu.
Pro větší děti ve věku od 5 do 8 let budeme mít variantu na dvacetipalcových kolech s třírychlostní planetovou převodovkou.
Proč pořídit dítěti superlehké kolo?
Na tuto otázku odpovídám velice často a proto mám připravenou následující odpověď: Zkuste si představit, že vážíte 20 kg jako pětileté dítě a máte jezdit na desetikilovém kole. Pokud by dospělý měl jezdit na kole, jenž váží 50% jeho vlastní hmotnosti, vážilo by například moje kolo 46 kilogramů. Má tedy smysl pro dítě pořít co nejlehčí kolo, každé deko je znát.
GT 2017 - Nový karbonový Zaskar 29"
Jesliže v roce 2016 byl zaskar dostupný jen ve verzi 27,5" , tak pro rok 2017 bude tento závodní bike postaven na devětadvacítkách a bude vyráběn ve 3 verzích s duralovým a ve 3 s rámem karbonovým. Design rámu vychází z letošní sedmadvacítky a zachovává si překřížení sedlových vzpěr přes sedlovou trubku, řešení známé jako tripple triangle, jenž nenápadně kopíruje nejeden známý výrobce kol.
Rozšíření platformy GRADE na 12 modelů (Enduroad, CX, Fittness a Women)
Gt výrazně rozšiřuje řady kol GRADE a zdá se, že tomuto konceptu GT věří. Zvykněme si na novou kategorii silničních kol:
"ENDUROAD"
Tři karbonové modely na Ultegře, 105ce a Tiagře (ultratenké sedlové karbonové vzpěry poskytují neskutečně příjemný komfort, když opustíte silnici a pošlete kolo na hliněnou pěšinu) jsou doplněny dalšími čtyřmi duralovými modely s chudší výbavou.
na obr. GT GRADE carbon Ulegra - všiměte si ultratenkých karbonových sedlových vzpěr.
Cyklokros, fitnes a něco pro dámy
Na platformě GRADE budou postavena ještě cyklokrosová kola se sadou SRAM Rival 1x11 a levněší se sadou Shimanmo Sora 2x9, dále pak kola fittness a Women.
ePantera a Pantera 27,5 + "dvě mouchy jedno ranou"
Značka, jenž nevyrábí elektrokola a kola na pluskových pneumatikách, jakoby neexistovala a tak GT oprášilo v minulosti již používaný název Pantera a na rozměru 27,5+ představilo tři trailová kola pro pohodové ježdění Pantera EXPERT, ELITE, A COMP a dvě varianty s elektropohonem Shimano e6000.
Vizualizace e-bike Pantera, jenž má být k vidění až začátkem roku 2017. Škoda, že GT si vybralo slabší motor ze dvou, jenž Shimano nabízí.
Haibike v roce 2017 - Elektrokola pro starší a pokročilé?
Ačkoliv tito cyklisté stojí na prvním místě a na loňském představení kolekce elektrokol Haibike zaznělo, že sice průměrný věk uživatele elektrokol je kolem 54 let, ale cílem je rozšířit elektrokola na celou populaci a to i na děti. Viz dětské elektrokolo na čtyřiadvacetipalcových kolech, tedy pro zhruba osmileté děti, co tomu říkáte?
Dětské elektrokolo od 8 let?
Dětské elektrokolo Haibike SDuro HardFour má omezovač nastaven na 15 km/h.
Elektrokola pro mladé...
A pak samozřejmě široká nabídka sportovních elektrokol včetně nejtěžších kalibrů, jako e-biky pro downhill. Zde se Haibike chlubí skutečností, že jezdec na DH stroji s pohonem Bosch CX se dostane na kopec po svých dříve, než lanovkou.
Rok 2017 jen potvrzuje nastoupený trend - jukněte na video od Yamahy. (novinka - motor PW-X)
Takhle si využití elektrokola představuje YAMAHA, jeden s leaderů mezi výrobci pohonných jednotek pro elektrokola. (v roce 2017 plánuje výrobu 4 000 000 elektropohonů)
Elektropohon na všech platformách
Již v roce 2016 Haibike pokrýval všechny platformy, tedy 27,5" 29" jak v kolech pevných, tak celoodpružených, elektrokola sjezdová, dětská, crossová, city a v neposlední řadě i FAT e-bike. Pro rok 2017 došlo jen k rozšíření nabídky o elektrokola na platformě 27,5 PLUS, tedy na pneumatikách širokých cca 3 palce, Yamaha představila výkonnější motor, displeje integrované do představce, silnější baterii 500 Wh, Bosch zase nový řídící panel s integrovanými tlačítky, zde je pár fotek z předváděčky:
Červenec 2016 - představení nové kolekce Haibike, Winora a Sinus ve Schweinfurtu
Nový ovládací panel BOSCH s integrovanými tlačítky šetří místo na řídítkách například pro osvětlení, či řídítkovou brašnu.
Celopéro na baterky Haibike XDuro FullSeven 7.0 se širokými plášti
Scwalbe NobyNic 27,5 PLUS
Zvykejme si na nový rozměr 27,5x3,00"
V létě na sněžném elektrokole
V Německu je běžné v létě na cyklostezce na tomto sněžném elektrickém kole potkat mladíka, který podle oblečení míří za zábavou. A přesně o to výrobcům jde, rozšířit elektrokola na všechny věkové kategorie. Očekávám, že u nás k tomu s několikaletým spožděním dojde také.
Označení pláště 26x4" je vlastně nesmysl, protože průměr kola v palcích by měl být měřený na obvodu pláště a i když je plášť na ráfku 559 mm, tak při "mohutnosti" 4" naměříme na obvodu palců 29. Výrobci se v označování plášťů v palcích tak dostali do pasti, ale nikomu to nevadí.
SDuro 2017 FullNine v nových barvách a se zdvihem 100 mm
Na kolech Haibike 2017 budou ve větší míře zastoupeny brzdy Magura (Magura je provázána se značkou Bosch)
Ryze sportovní komponenty SRAM EX1 a DT SWISS
Novinky od Yamahy
Pohled na nový ovládací panel a display Yamaha. Display je přišroubován napevno a když odcházíte od kola, tak jej nemusíte sundávat. Když Vám kolo ukradnou, tak zloděj nebude muset shánět nový display, jako doposud, kdy bez displaye elektrokolo nešlo uvést do provozu.
Za zmínku stojí tzv. rychlá elektrokola s asistencí do 45 km/h,
v Německu běžná věc, v Česku věc nezákonná. Od 1.1. 2016 údajně je možné provozovat rychlá elektrokola i v Česku, neboť 1.1.2016 vstoupilo v platnost
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013.
umožňující provozování tzv, rychlých elektrokol na území EU a toto nařízení je závazné pro země EU, ale skoro nikdo to neví a tzv rychlá elektrokola v Česku zatím nejdou zakoupit. V západních zemích je pořízení takového elektrokola podmíněno registrací, vlastnictvím řidičského oprávnění na malý motocykl, zaplacením povinného ručení a nemožností popužívat cyklostezky.
Rychlá elektrokola mají elektromotor Bosch Performance CX, na fotce vidíme některé části povinné výbavy, jako např zrcátko, osvětlení, boční odrazky na vidlici...
...držák registrační značky, samozřejmě i s LED osvětlením.
Haibike, Winora a Sinus
Haibike je součástí skupiny Winora (značka vznikla v roce 1913) a tak přinášíme i několik fotek kol této značky: Jednoduchost střídmý design, baterie a motory integrované do rámu...
... Sočástí skupiny Winora je i značka Sinus.
Elektrokola Haibike v našem e-shopu
Vše, co Vás zajímá o elektrokolech
Navýšení rychlosti elektrokol, aneb čipy, čipy, čipy...
V souvislosti se zvýšeným zájmem o kvalitní elektrokola se setkáváme s poptávkou po odblokování, čipování, či jinak řečeno navýšení rychlosti elektrokol.
Pro Vás všechny sděluji, že umíme
Zvýšit rychlost asistence elektrokol až na 50 km/h u pohonů Yamaha, Bosch, Shimano a Bafang
Proč zvýšit rychlost elektrokola? , Čipovat, či nečipovat? Otázky a odpovědi více se dočtete v článku Zvýšení rychlosti elektrokola až na 50 km/h
Test zóna
V článku jsem zmínil novinku 27,5PLUS - kola se širokými plášti. Jedno takové kolo máme v TEST ZÓNĚ a je možné si jej zapůjčit na den, na víkend...
další zajímavá kola v naší Test zóně:
Haibike SDuro HadrNine ( horské elektrokolo se středovým pohonem Yamaha, lze přeměnit na kolo crossové)
Patriot Trail ( celoodpružené kolo se zdvihem 120 mm, vzduchovou vidlicí a patentovaným řešením DLP)
SU-MO ( sněžné kolo se čtyřpalcovými pneumatikami)
Kam dál? A co třeba starší články:
Nejslabším článkem řetězu je člověk
Na co nezapomenout před dovolenou?